Sök

Handläggare till Nationella bombskyddet, Noa

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

06 maj 2024

Ansök senast

20 maj 2024

Referensnummer

A279.063/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningen (Noa) ansvarar för att leda och samordna den nationella och internationella polisverksamheten samt driva polisens utvecklingsarbete. Genom nationell och internationell omvärldsbevakning och analys samt specialistförmågor är avdelningen ett stöd till verksamheten i hela landet med kunskap och resurser. Noa har cirka 2 000 medarbetare som verkar på ett flertal orter i hela landet. 

Nationella Bombskyddet (NBS) tillhör den Operativa enheten och har till uppgift att lokalisera, bedöma, säkra, borttransportera och oskadliggöra misstänkta farliga föremål och ämnen (CBRN). Sektionen utgör en del av Nationella operativa avdelningens förstärkta förmåga att bekämpa grov organiserad brottslighet och terrorism.

Nationellt Bombdatacenter (NBDC) tillhör den Operativa enheten och NBS. Polismyndigheten har beslutat att inrätta ett nationellt bombdatacenter i syfte att öka förmågan att förebygga, förhindra och hantera sprängämnesrelaterade ärenden. Polismyndigheten bemannar centret med resurser från Nationella Bombskyddet, Försvarsmakten och Säkerhetspolisen. Vi söker nu en handläggare till Nationellt bombdatacenter.

Arbetsbeskrivning

Under 2021 skärptes flera lagar inom verksamhetsområdet med explosiva varor och andra farliga ämnen, främst Lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE). Till följd av lagskärpningen ska polisen numera lämna yttrande över alla individer som i någon form arbetar eller kommer i kontakt med sådana varor i sin verksamhet. Detta arbete är en viktig del i att motverka och förhindra användningen av explosiva varor i kriminell kontext i Sverige. 

Vi söker nu en handläggare vars huvuduppgift är att ansvara för hela processen i detta arbete, från inkommen handling till hantering, bedömning och i samverkan med andra verksamheter och myndigheter. Arbetsuppgifterna innebär att:

  • Inhämta och bearbeta information i syfte att bedöma individers lämplighet
  • Inhämta och analysera information för nationell lägesbild
  • Lämna stöd till samverkande myndigheter i tillståndsprocessen
  • Vidareutveckla den nationella processen avseende rutiner och mallar
  • Samverka inom tillståndsprocessen, både internt och externt
  • Utgöra administrativt stöd till sektionen vid behov

I arbetet kan det förekomma resor.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Polisexamen eller annan eftergymnasial utbildning, med inriktning som arbetsgivaren bedömer relevant i sammanhanget
  • Dokumenterad erfarenhet av arbete med handläggning av ärenden
  • Erfarenhet från offentlig verksamhet
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • God datorvana och goda kunskaper inom Microsoft Office
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet av metodutveckling
  • Erfarenhet av myndighetssamverkan
  • Erfarenhet av arbete med förvaltningsrättsliga frågor 

Personliga egenskaper

Du har ett engagerat och professionellt förhållningssätt till ditt arbete och en uttalat god förmåga för samarbete och goda relationer. Tjänsten kräver tidvis mycket samverkan med andra myndigheter och därför läggs stor vikt vid samarbetsförmåga, personlig integritet och hög sekretessmedvetenhet. Du har en god analysförmåga, fokus på helheten och ett övergripande perspektiv. Arbetsbelastningen är tidvis växlande, vilket du bör kunna hantera på ett bra sätt. Du förväntas kunna arbeta självständigt och utföra ditt arbete noggrant och strukturerat.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef Malin Nygren, 010-56 366 35. 

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult Dana Däversjö, 073-086 97 80.

 

Fackliga företrädare

SACO, nås via Polisens växel 114 14

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn 010-563 87 10

ST, nås via Polisens växel 114 14

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning, med sex månaders provanställning

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Veckoplanerad arbetstid, 40h/vecka

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Handläggare

Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryteringsprocesser. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.

Välkommen med din ansökan i form av CV och ifylld enkät (pdf, 242 kB) via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 20 maj 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A279.063/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Sök jobbet

Ansök via e-post