Sök

Sektionschef till Polisflygssektionen vid Operativa enheten på NOA

Är du redo för en större uppgift?

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

03 maj 2024

Ansök senast

19 maj 2024

Referensnummer

A273.776/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Nationella operativa avdelningen, NOA 

Nationella operativa avdelningen ansvarar bland annat för att styra och leda den nationella och den internationella polisverksamheten och för att driva polisens utvecklingsverksamhet. Vid Noa beslutas om resursförstärkningar för hela landet och avdelningen fungerar som nationell kontaktpunkt i viss samverkan nationellt och internationellt. Även unika funktioner som finanspolisen, nationellt it-brottscentrum och det myndighetsgemensamma arbetet mot den organiserade brottsligheten finns vid avdelningen. Vid Noa pågår just nu ett intensivt arbete för att bidra till att ytterligare utveckla och effektivisera Polismyndighetens brottsbekämpande förmåga. Noa består av 9 enheter och ett kansli och vid avdelningen arbetar ca 2000 medarbetare som finns på flera orter runt om i landet.

Operativa enheten

Operativa enheten vid Noa har bland annat verksamhetsansvar för polisflyget, nationella insatsstyrkan, nationella bombskyddet och nationella ledningscentralen. Enheten har också ansvar för nationell samordning gällande ordning och säkerhet där bland annat ansvar för myndighetens nationella insatskoncept, idrottsrelaterad brottslighet och flygverksamhet med UAS ingår. Enheten ansvarar för att dygnet runt, i samverkan med internationella enheten, svara för nationell och internationell operativ kommunikation och samordning så att Polismyndighetens resurser används effektivt. Vidare ansvarar enheten för att biträda polisregionerna vid internationell rättslig hjälp. Enheten består av fem sektioner samt ett kansli.

Polisflyget

Polisflyget är en nationell resurs som har till uppgift att stödja och förstärka svensk polis med luftburen förmåga. Polisens helikoptrar är stationerade i Stockholm, Göteborg, Malmö, Östersund och Boden, och kan därmed användas för uppdrag över hela Sverige. Helikoptrarna är utrustade med avancerad teknik för att utföra polisiära uppdrag. Vid Polisflyget utövas processledningen för polisens UAS-verksamhet. Processledningen säkerställer polisens kompetens, utveckling samt tillsyn över polisens UAS-verksamhet. Polisflyget har UAS-förmåga centralt (UAS Noa) och på vissa baseringar.

Polisflyget arbetar tillsammans med andra enheter inom vitt skilda polisiära områden. Perspektivet från luften blir ofta en tillgång i utredningar och vid informationsinhämtning. Polisflyget har ett utökat samarbete med Nationella insatsstyrkan för att stödja enheten med luftburen förmåga vid insatser.

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som sektionschef för Polisflyget

Som chef för sektionen rapporterar du till enhetschefen samt ingår i enhetens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för sektionens verksamhet inom området och dess resultat. Som sektionschef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • minst 4 års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer
  • minst 2 års erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer
  • ett par års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
  • svenskt medborgarskap
  • polisexamen

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har: 

  • dokumenterad arbetslivserfarenhet av polisiär operativ verksamhet
  • erfarenhet av att samverka med andra samhällsaktörer utanför polisorganisationen
  • genomfört utbildningarna Ledning grund och/eller Stab-utbildning
  • chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå

 

Enkätfrågor

I din ansökan ber vi dig även svara på följande frågor:

  1. Har du minst 2 års erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer? Om ja, berätta kortfattat om vilka roller du verkade i på indirekt nivå?
  2. Har du i din roll som polis arbetat inom polisiär operativ verksamhet? Om ja, beskriv kortfattat dina roller inom området och ansvarsområden.
  3. Har du erfarenhet av att samverka med andra samhällsaktörer utanför polisorganisationen? Om ja, beskriv kortfattat om vilka roller du samverkat med andra samhällsaktörer i och vad samverkansarbetet handlat om.
  4. Har du genomfört utbildningarna Ledning grund och/eller stab-utbildning?
  5. Har du svenskt medborgarskap?

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

  • analys och helhetssyn
  • mål och resultat
  • utveckling och förändring
  • social säkerhet
  • muntlig och skriftlig kommunikation
  • skapa delaktighet och motivation

 

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. 

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontaktpersoner

Vid frågor kontakta Andreas Bamberg, HR-konsult, på andreas.bamberg@polisen.se alternativt rekryterande chef Linda Hedmark på tfn 0105675778.

Fackliga företrädare

Nås via växeln på 114 14

Övrig information

Från och med 1 maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.

Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.chef@polisen.se senast den 19/5 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A273.776/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!