Felaktigt VMA-larm skapade långa väntetider hos polisen

I samband med att ett felaktigt Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, gick ut under söndagskvällen sökte många information från polisen. Det ledde till långa svarstider.

Vid 22-tiden på söndagskvällen hördes "Hesa-Fredrik"-larmet, som varslar om ett Viktigt meddelande till allmänheten, över Stockholms län och delar av Uppsala län. Larmet var dock ett falsklarm bekräftar krisinformation.se
 
Under kort stund efter larmet hörts var det svårt att komma in på polisens hemsida, polisen.se.

Svarstiden var betydligt längre än normalt eftersom det var många som besökte sidan men hemsidan låg aldrig nere, säger tillförordnade it-chefen Peter Asztalos.

Även på 114 14, polisens telefonnummer för icke-akuta ärenden, var svarstiderna långa på grund av den ovanligt höga samtalsnivån. Mellan klockan 22.00 och 22.20 fick polisen in över 4 000 samtal på 114 14 vilket försvårade framkomligheten. Normalt hanterar polisen drygt 150 samtal under samma period.

 Polisen analyserar fortlöpande belastningen på polisen.se och 114 14 för att säkerställa att vi har rätt dimensionering. Det är viktigt att allmänheten kan komma i kontakt med polisen. Vi kan konstatera att fördröjningen inte berodde på att webb eller telefon gick ner eller något tekniskt fel. Det var den stora volymen som skapade fördröjningarna, säger Peter Asztalos.

Nyhet från

Polisen

112 vid larm
114 14 övriga ärenden