Grönt ljus för elbilar

Nio elbilar har testats av polisen i storstadsregionerna under fyra månader. Nu har försöket utvärderats.

Elbilarna har använts av ett hundratal personer för administrativ- och civil verksamhet i region Stockholm, Väst och Syd.
 
– Reaktionerna har varit övervägande positiva, med vissa reservationer för räckvidd och teknikförståelse. Alla verksamheter som testat elbilarna vill fortsätta att använda dem, säger Henrik Långmark, projektledare.

Elbilarna har framförallt körts kortare sträckor där miljöpåverkan är som störst, vilket var ett av målen med projektet. Bilarna har till exempel används vid resor till möten och för transporter till häkten, förhör och likande. Utvärderingen visar att elbilen gör sig bäst i stadstrafik.

– Det har funnits en viss oro för att elbilarna inte ska ha tillräcklig räckvidd. De går att köra längre sträckor men då krävs noggrann planering, säger Henrik Långmark.

– Hur långt man kan köra innan batteriet måste laddas beror på körsätt, väder och väglag men man räknar med 18-19 mil. Det går även att välja olika lägen som gör att batteriet laddas medan man kör.

Nu är den första delen av projektet avslutad och de tio elbilarna kommer även i fortsättningen att användas i verksamheten. Elbilarna har ersatt flera bilar som drivs med fossilt bränsle. Målet är att köpa in ytterligare elbilar till polisen.

– Mycket händer när det gäller den tekniska utvecklingen av elbilar. Nästa steg är därför att göra en marknadsundersökning för att ta reda på om vi kan få mer räckvidd för återstående medel i projektet, säger Henrik Långmark.

Här finns elbilarna:

  • Nationella operativa avdelningen, 1 bil
  • Region Stockholm, 3 bilar
  • Region Syd, 3 bilar
  • Region Väst, 3 bilar

Läs också:
Polisen laddar för elbilar

Nyhet från

Polisen

112 vid larm
114 14 övriga ärenden