Det är inte banken som ringer

Stor ökning av antalet bedrägerier där någon ringer och ber dig att logga in på din bank via ditt BankID.

 

– Just nu ser vi en ökning av grova bedrägerier som riktar sig mot bankkunder. Flera personer varje dag blir uppringda av någon som utger sig vara från banken, säger Jan Olsson på Nationellt bedrägericenter.

Bedragarna ringer ofta från ett förfalskat telefonnummer som ser ut att komma från banken.

Ett nytt BankID skapas

Uppringaren ger i samtalet ett väldigt trovärdigt intryck. Många gånger presenterar de sig med vanliga svenska namn. Under samtalet uppger bedragaren exempelvis att någon olovligen handlat på ditt konto och att du därför behöver lämna över koderna för att de ska kunna spärra kontot. Du ombeds logga in på din internetbank via ditt BankID eller din bankdosa.

Det som egentligen händer är att bedragaren ser till att du godkänner att ett nytt BankID skapas i ditt namn, som bedragaren har kontroll över, varpå ditt konto töms på några sekunder. De här bedrägerierna genererar ofta stora summor av pengar.

Tänk på detta

  • Om du får ett samtal som du upplever är från din bank, ring tillbaka till banken på ett telefonnummer som du har sparat sedan tidigare eller söker fram på nätet.
  • Varken polis eller bank behöver hjälp med inloggning från dig för att stoppa en tjänst eller återkalla pengar. Om du får ett sådant samtal ska du omedelbart avsluta det.

Så gör du om du drabbats

  1. Kontakta omedelbart banken för att spärra BankID och konton.
  2. Gör en polisanmälan.

Läs mer

Bedrägeri – Så skyddar du dig
Bedrägeri – Så jobbar polisen
 

Nyhet från

Stockholm

112 vid larm
114 14 övriga ärenden