Tidsbokning för pass och nationellt id-kort i Stockholms län

I Stockholms län behöver du boka tid i förväg när du ska ansöka om pass eller nationellt id-kort. Du bokar tid på webben alternativt ringer 114 14 och bokar tid.

Boka tid för att ansöka om pass eller nationellt id-kort i Stockholms län.

Observera att tiderna som går att boka kan skilja sig från receptionens övriga öppettider.

Måndag - fredag 13:00 - 16:00 går det också bra att boka en tid via telefon. Telefonnummer 114 14.
Mail: registrator.stockholm@polisen.se
OBS! Du kan mejla om du har frågor om pass. För att boka tid måste du ringa eller använda webbokningen.


Så fungerar webbokningen för pass och nationellt id-kort i Stockholm

När du bokar anger du antal personer som kommer vid besöket och väljer passexpedition och datum. Du anger också om det gäller pass eller nationellt id-kort. När du fyllt i alla uppgifter får du en bekräftelse på tidsbokningen via sms och/eller e-post.

I bokningsbekräftelsen finns ett bokningsnummer som är viktigt att spara eftersom detta behövs vid ankomst till expeditionen eller om man vill logga in och ändra sin bokning.

Observera att beroende på hur din e-post-filtrering ser ut så kan eventuellt din bekräftelse från noreply@bokapassistockholm.se ha hamnat bland skräpmejlen. Har du inte fått en bekräftelse ber vi dig att kontrollera om det hamnat där. Vill du förhindra det kan du också lägga till noreply@bokapassistockholm.se som betrodd avsändare.

Arlanda:

Även vid Arlanda kan du under delar av året boka tid för att ansöka om vanligt pass och nationellt id kort.  Har du behov av att söka ett provisoriskt pass så finns det möjlighet att göra det endast vid passexpeditionen Arlanda. Ansökan om provisoriska pass är dock reglerat. Du hittar mer information under  
Service/Pass-och-id-kort .

På passexpeditionen på Arlanda flygplats går det framför allt att ansöka om provisoriska pass, men under vissa tider kan du även boka tid för ansökan om vanligt pass/id-kort.

Webbokningen finns på svenska och engelska.

Nya tider släpps regelbundet
Du kan boka tid 60 dagar framåt. Tider och återbudstider släpps regelbundet och med olika tidsintervaller. Under högsäsong kan det vara svårt att få tag i en tid, men ett tips är att regelbundet besöka bokningen för att se om det finns nya tider.

Anmäl ankomst på passexpeditionen  
När du kommer till passexpeditionen anmäler du din ankomst vid ankomststolpen vid entrén. Du måste registrera din ankomst senast fem minuter före din bokade tid.

Ingen tidsbokning för att hämta pass eller nationellt id-kort
Utlämning av pass eller nationellt id-kort regleras inte av tidsbokningen. Du kommer att få ett sms/e-post när resehandlingen är färdigt att hämtas vid den expedition du angivit vid ansökan, det är då drop-in för att hämta. Observera att du kan ansöka om pass och nationellt id-kort i hela Sverige och även hämta din resehandling på vilken expedition som helst.

När är mitt pass klart?

Beroende på om det finns passhinder eller inte så tar det ca fem arbetsdagar men det kan inte garanteras. Var alltid ute i god tid med din ansökan då det kan förekomma att vi behöver utreda din passansökan och det kan då försena processen.

Du kan ringa 11414 för att fråga om ditt pass är klart. Måndag-fredag 13-16. Vi rekommenderar dock att du i första hand inväntar den överenskomna aviseringen från expeditionen. Denna information gäller också i stort sett för nationella id-kort.

Saknar du möjlighet att boka tid på internet, kan du få hjälp att boka på en passexpedition eller polisstation i Stockholms län. Du kan även ringa 114 14.

112 vid larm
114 14 övriga ärenden