Bedrägeri – utsatt

Har du blivit lurad att göra något, eller att inte göra någonting som gjort att du tagit ekonomisk skada har du blivit utsatt för bedrägeri. Det är viktigt att du polisanmäler brottet och kontaktar din bank så snart som möjligt.

Varning för bedrägerier kring vaccination

Det är många som vill vaccinera sig mot covid -19 och det utnyttjar bedragare. Det finns två saker du ska komma ihåg om någon tar kontakt med dig angående vaccination:

  1. Det kostar ingenting att vaccinera sig. Om någon vill ha betalt handlar det om bedrägeri.
  2. Ingen från vården kommer oväntat att ringa upp och kräva att du identifierar dig med din bankdosa eller bank-id, oavsett anledning.

Om någon tar oväntad kontakt med dig:

  • Logga inte in
  • Lämna inte ut siffror
  • Lägg på luren

Skriv gärna ut detta informationsblad och ge bort eller sätt upp på lämplig plats.

Informationsblad - Varning för bedrägerier kring vaccination

Information på andra språk

Engelska - Beware of vaccine scams Arabiska - Information om vaccinationsbedrägerier Somaliska - Information om vaccinationsbedrägerier Spanska - Information om vaccinationsbedrägerier

Anmäl bedrägeribrott till polisen

Anmäl kontokortsbedrägeri i e-tjänst

Anmäl övriga bedrägeribrott genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation. 

Är det ett pågående brott, eller en akut situation, ring 112.

Tänk på att kontakta din bank så snart som möjligt.

Har du inte fått vad som utlovats?

Om du handlat över internet och upplever att du inte fått den utlovade varan eller tjänsten kan Konsument Europa, som är en fristående enhet inom Konsumentverket och som ingår i European Consumer Centres Network, hjälpa dig med information om hur du får hjälp och hur du framför en klagan på rätt sätt.

Konsument Europas webbplats