ID-kapning - utsatt

Upptäcker du att någon köper varor, tjänster eller tar krediter i ditt namn har du råkat för bedrägeri genom identitetsintrång. Anmäl bedrägeriet till polisen snarast möjligt.

Checklista för dig som blivit drabbad av id-kapning

  1. Bestrid
    Kontakta omgående de företag som uppger att du köpt varan, sökt krediten eller tecknat abonnemanget. Bestrida felaktiga fakturor
  2. Kontakta din bank
    Banken kan hjälpa dig gå igenom dina konton, krediter och kort så att ni så snabbt som möjligt får en uppfattning om hur stor skada som skett.
  3. Polisanmäl
    Polisanmäl via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation.
  4. Kontakta Skatteverket
    Kontrollera att din folkbokföringsadress inte är ändrad genom att ringa Skatteverket på 0771-567567.
  5. Kontakta Svensk Adressändring
    Kontrollera att din postadress inte är ändrad genom att ringa Svensk Adressändring på 0771-979899.
  6. Sätt en kreditupplysningsspärr
    Kontakta kreditupplysningsföretagen för att sätta en spärr för kreditupplysningar på ditt personnummer.
  7. Spärra även hos e-handlarna
    Kontakta Klarna och Svensk Digital Handel och sätt en spärr för köp på ditt personnummer.

Mer information

  • Skydda dig mot identitetsintrång
  • Fakta, lagar och regler om bedrägeri
  • Polisens Facebooksida om bedrägerier
  • 112 vid larm
    114 14 övriga ärenden