ID-kapning - skydda dig

ID-kapning kallas i lagens mening identitetsintrång. Det avser att någon olovligen köper varor eller tar krediter i ditt namn.

Id-kapning kan handla om att någon använder ditt namn, personnummer och hemadress för att beställa varor på internet. Bedragaren går sedan till ett utlämningsställe i närheten av din bostad, visar upp en id-handling - som kan vara falsk eller stulen - och hämtar ut varan.

Id-kapning kan också handla om att dina personuppgifter används för att få ut betalkort, ta lån, använda speltjänster eller för att köpa varor på kredit i butiker.

Så skyddar du dig

  • Länkar i e-post kan vara försök till bedrägeri. Tänk därför till en extra gång innan du öppnar en länk. Risken finns att du får in virus i din dator som till exempel kopierar dina inloggningsuppgifter.
  • Använd olika lösenord till olika tjänster på nätet. Du kan ha svårare lösenord för de mest skyddsvärda uppgifterna.
  • Ha ett uppdaterat virusskydd på din dator och mobil.
  • Undvik att skicka inte person- eller kontouppgifter via e-post. Säkerheten på ett e-postmeddelande kan likställas med ett vykort.
  • Använd tjänster som ger dig information direkt i mobilen eller via e-post om någon tagit en kreditupplysning på dig. Då har du chansen att agera snabbt genom att kontakta aktuellt kreditgivare och stoppa krediten/lånet från att beviljas.
  • Se till att inga obehöriga kommer åt din post.
  • Exponera inte dina personuppgifter i onödan. Lämna inte ut ditt personnummer på nätet och släng inte post med personlig information i soporna eller pappersinsamlingen
  • Om du tappat bort en identitetshandling, anmäl det till utgivaren av id-handlingen, Polisen och till kreditupplysningsföretag.

Checklista för dig som blivit drabbad av id-kapning

  1. Bestrid
    Kontakta omgående de företag som uppger att du köpt varan, sökt krediten eller tecknat abonnemanget. Bestrida felaktiga fakturor
  2. Kontakta din bank
    Banken kan hjälpa dig gå igenom dina konton, krediter och kort så att ni så snabbt som möjligt får en uppfattning om hur stor skada som skett.
  3. Polisanmäl
    Polisanmäl via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation.
  4. Kontakta Skatteverket
    Kontrollera att din folkbokföringsadress inte är ändrad genom att ringa Skatteverket på 0771-567567.
  5. Kontakta Svensk Adressändring
    Kontrollera att din postadress inte är ändrad genom att ringa Svensk Adressändring på 0771-979899.
  6. Sätt en kreditupplysningsspärr
    Kontakta kreditupplysningsföretagen för att sätta en spärr för kreditupplysningar på ditt personnummer.
  7. Spärra även hos e-handlarna
    Kontakta Klarna och Svensk Digital Handel och sätt en spärr för köp på ditt personnummer.

Har du förlorat en id-handling

Har du blivit av med ett id-kort eller körkort, måste du spärra det. Vänd dig till kortutgivaren (företag/myndighet som utfärdat kortet). Telefonnumret för spärr finns på baksidan av kortet, det kan vara en god idé att notera detta i förväg.

Annan fakta om brottet

112 vid larm
114 14 övriga ärenden