Vanliga nätbedrägerier

Vi har listat några av de vanligaste nätbedrägerierna. Här får du råd och tips om hur du undviker att bli lurad.

Samtal från utlandsnummer

Om du blir uppringd av ett utländskt nummer, svara inte om du inte förväntar dig ett samtal.

Och om du har ett missat samtal som inleds med ett utlandsnummer bör du inte heller ringa upp.

Samtalet är troligen ett bedrägeri och du riskerar att bli av med stora summor pengar.

Bluffakturor via mejl

Scenario: Du får ett mejl om att du är berättigad till skatteåterbäring och avsändaren påstår sig vara Skatteverket.

Det här är ett nätfiske eller phishingmail som det också kallas. Här kan du läsa mer om nätfiske och phishing.

Samtal från Microsoft-supporten

Scenario: Du blir uppringd av en person som utger sig för att vara en representant från Microsoft eller Windows supportavdelning. Personen påstår att din dator är utsatt för virus eller liknande och att du riskerar att förlora all data på hårddisken. Du får sedan instruktioner om att skriva in komplicerade kommandon till din dator. Vad som egentligen sker är att du accepterar att personen i andra änden får fjärrstyra din dator.

Syftet är att få åtkomst till data som finns sparad på din dator, till exempel bilder, e-post, kontoinformation eller ladda ner skadlig kod till din dator. I vissa fall ska du betala för utfört arbete genom att uppge ditt kortnummer, sedan dras betalningen flera gånger.

Gör så här:

  • Lägg helt enkelt på luren.
  • Skulle du ändå ha följt instruktionerna, betala absolut inga pengar.
  • Koppla bort datorn från nätet. Ta hjälp av en expert som kan undersöka om något har installerats på datorn.

Låst dator

Scenario: Du surfar på internet när det plötsligt dyker upp ett meddelande från exempelvis Polismyndigheten på dataskärmen. Det går inte att stänga ner meddelandet och varken tangentbord eller mus fungerar. I meddelandet står det att du begått ett brott på internet och att du måste betala en summa pengar för att datorn ska låsas upp igen.

Gör så här:

  • Ställ dig frågan om detta verkar rimligt. Polisen skickar aldrig ut personliga meddelanden till internetanvändare, i synnerhet inte när någon misstänkts för ett brott. 
  • Betala aldrig pengar till någon som kräver det via nätet om du inte beställt något eller ingått ett avtal.
  • Tänk på att datorn kan ha smittats med skadlig kod i samband med att meddelandet dök upp. Ta hjälp av en expert för att avgöra om datorn är fri från skadlig kod innan du jobbar vidare med datorn

"Nigeriabrev"

Scenario: Du får ett mejl av en person som påstår sig ha en stor summa pengar, eller annan förmögenhet, som han eller hon behöver hjälp med att föra ut från ett annat land. Bedragaren hävdar att du kommer att bli rikligt belönad om du hjälper till. Du blir indragen i en händelsekedja där du ska få uppfattningen om att det är nödvändigt att betala mutor och olika avgifter för att få ut de utlovade pengarna. Bedragaren kan också vilja att du lämnar ifrån dig kontouppgifter som han eller hon sedan använder för att komma åt dina pengar och för att begå bedrägerier mot andra.

I vissa fall handlar det istället om att en advokat kontaktar dig gällande ett arv från en tidigare okänd släkting i utlandet.

Gör så här:

  • Besvara aldrig den här typen av erbjudanden.

Romansbedrägeri, amerikansk militär eller desertör

Scenario: Du får ett mejl av en person som påstår sig vara en amerikansk hög militärofficer på uppdrag i olika delar av världen eller en desertör från armén i ett annat land. Personen skickar bilder på sig själv i syfte att utveckla en relation med dig. När relationen har etablerats ber personen om pengar för att kunna komma och träffa dig i Sverige.

Gör så här:

  • Ställ dig frågan om hur stor chansen är att en person, ofta från en annan kontinent, kontaktar just dig?
  • Bilderna som används som bevis för att personen existerar är ofta hämtade från internet. Gör enkelt en bildsökning genom din webbläsare och se om bilden använts tidigare i andra sammanhang.
  • Gör även en sökning på personens namn.
  • Skicka aldrig pengar till någon som ber om det via internet.

Meddelande från din bank

Scenario: Du får ett mejl eller telefonsamtal från din bank som uppger att det har uppstått ett problem med ditt konto och att du ska uppge dina kontouppgifter. Du uppmanas göra detta omgående annars blir dina tillgångar frysta i avvaktan på utredning.

Bedragaren vill att du ska besvara mejlet och ange dina uppgifter alternativt klicka på en länk i mejlet. Länken går till en webbsida där du ska ange dina kontouppgifter.

Gör så här:

  • Banker och andra kreditinstitut begär aldrig in dina uppgifter via mejl eller telefonsamtal. Är du osäker på om meddelandet kommer från din bank, ring banken och fråga.

Meddelande om lotterivinster

Scenario: Du får ett mejl om att du vunnit något – i ett lotteri som du inte visste fanns. I mejlet finns en länk som leder till en internetsida där ska du uppge kontouppgifter så att din vinst ska kunna betalas ut.
I några fall ska du betala en symbolisk summa, t ex 1 kr, för att få ett presentkort värt flera tusen kronor på någon välkänd handelskedja.

Båda dessa fall leder till att du ska lämna ifrån dig dina konto- eller kortuppgifter så att bedragaren kan tömma ditt konto på tillgångar.

Gör så här:

  • Lämna aldrig ut dina kortuppgifter eller kontouppgifter via en länk du fått i ett mejl.
  • Fråga dig hur det kommer sig att det här företaget kontaktar just dig? Är du tidigare kund eller har du varit med i lotteriet?

112 vid larm
114 14 övriga ärenden