Fakturabedrägeri - skydda dig

Det finns flera varianter av fakturabedrägerier. En variant är där du får en faktura som du upplever att du måste betala trots att du inte känner till att du gjort en beställning, en annan är utskickade erbjudanden som är formulerade som en faktura.

Ett fakturabedrägeri kan börja med att du blir uppringd av en telefonförsäljare. Ge inte en eventuell bedragare chansen att hävda att du ingått i ett avtal (gjort en affär). En enkel åtgärd att raskt avsluta alla samtal med telefonförsäljare du inte känner till.

Om säljaren försöker få dig att göra en beställning du inte känner dig bekväm med be att få informationen skriftligt så du i lugn och ro kan gå igenom villkoren.

Ett knep som telefonförsäljare kan använda är att hänvisa till en pågående tjänst som exempelvis en annonsering. Försäljaren vill bara att du bekräftar att avtalet ska förlängas. Du kan lätt få en uppfattning om att samtalet kommer från företaget som du redan köper en tjänst ifrån. Be därför om försäljarens fullständiga namn, företaget han eller hon representerar samt telefon- och organisationsnummer och be att få återkomma

Det här kan du göra för att skydda dig mot fakturabedrägerier:

  • Var försiktig när du blir uppringd av telefonförsäljare du inte känner till. Ett enkelt tips är att avsluta samtalet för att undvika att få en oönskad faktura.
  • Ingå inte ett avtal på telefon, be alltid om en skriftlig offert på erbjudandet. Om telefonförsäljaren inte vill gå med på det, tacka nej och lägg på.
  • Skriv gärna en minnesanteckning om vad du och försäljaren pratat om.
  • Kontrollera företagsnamnet på internet – de finns flera varningslistor som kan vara till hjälp.

Polisanmäl bluffakturor

Gör en polisanmälan om du får en faktura som du uppfattar som vilseledande eller blir utsatt för påtryckningar att betala fakturan.  Du kan polisanmäla fakturabedrägeri via telefon 114 14 eller genom att besöka en polisstation. Bifoga kopia på faktura, e-postkonversation osv.

Du ska inte betala om du fått en faktura trots att du inte har beställt något eller som du tycker innehåller något annat allvarligt fel.
Bestrid fakturor som du inte godkänt eller när du blivit vilseledd.

Mer information om bedrägeri

Annan fakta om brottet

112 vid larm
114 14 övriga ärenden