13 januari 19:06, Åldringsbrott, Hallsberg

En äldre kvinna är utsatt för ett telefonbedrägeri

En kvinna i 80-årsåldern har blivit uppringd av en kvinna som säger sig ringa från Elgiganten. Man säger att den uppringda kvinnan har beställt varor och man erbjuder henne att få hjälp med betalningen för dessa varor, som hon inte har beställt.

Kvinnan blir överkopplad till någon som säger sig jobba på Swedbank och kvinnan blir övertalad att logga in på sin banksida på datorn så att Swedbank ska säkra hennes pengar.

Det som hände var istället att det försvann en stor summa pengar från kvinnans konto.

Polisen uppmanar återigen att aldrig logga in på din bank, använda ditt bankID eller lämna ut några kontouppgifter på uppmaning från en person som ringer upp dig. Banker, försäkringsbolag, seriösa företag och myndigheter begär aldrig något sådant.

Det är bara när du själv har ringt upp en bank, en myndighet eller liknande som du kan behöva identifiera dig med BankID. 

Våga vara misstänksam, bedragarna har stor förmåga att få fram mycket information om dig och du ska inte bli lurad av att personen som ringer vet ditt namn och dina personuppgifter.

Ni som har anhöriga som är lite äldre, prata med dem och informera och informera igen om den här typen av brott. 

Lägg en påminnelselapp i närheten av telefonen eller sätt upp den på kylskåpsdörren eller liknande.

Gå tillsammans igenom den information som finns på Polisen.se. Följ nedan länkar för mer information.

Händelsenotiserna ger kortfattad information om ett urval av de utryckningar som polisen gör. Observera att det är inledande uppgifter som ligger till grund för notiserna. Det betyder att uppgifterna kan komma att ändras.