Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polisen laddar för elbilar

De är tysta, miljövänliga och har låg driftskostnad. Nu testar polisen tio elbilar i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Idag har polisen cirka 1 900 civila fordon. De flesta drivs med fossilt bränsle medan ett fåtal drivs med etanol och gas. Dessutom finns det ett tjugotal el- och bensinhybrider. Polisens inköp av elbilar är en del i regeringens miljömål– att fasa ut fossila bränslen till år 2030. Inom EU är målet att all trafik inom tätorter ska vara utsläppsfri år 2050. Om försöket med elbilarna faller väl ut köper polisen in ytterligare tio.
 
– Det finns många fördelar med elbilar. De går tyst, släpper inte ut några avgaser och har en lägre driftskostnad än bilar som drivs av fossila bränslen, säger Henrik Långmark, projektledare vid gruppen för miljöledning vid polismyndigheten.

Används som civila bilar

Enligt Trafikverket är cirka 60 procent av arbetsresorna i Sverige under 10 kilometer.

– Det innebär att många av polisens bilar, som drivs av fossilt bränsle, kan ersättas med elbilar. De kommer att användas till administrativ- och civil verksamhet i storstadsregionerna. Inte som utryckningsfordon, säger Henrik Långmark.

Elbilarna är automatväxlade och har alkolås. De är dessutom utrustade med ett navigationssystem som guidar till närmsta laddningsstation. Polisen kommer även att installera egna laddningsboxar.

– Hur långt man kan köra innan batteriet måste laddas beror på körsätt, väder och väglag men man räknar med 18-19 mil. Det går även att välja olika lägen som gör att batteriet laddas medan man kör, säger Henrik Långmark.

Positiva reaktioner

De tio bilarna har fördelats mellan storstadsregionerna – Stockholm har fått fyra elbilar och Göteborg och Malmö har fått tre var. En av bilarna testas av nationella operativa avdelningen, Noa.

– Reaktionerna har varit övervägande positiva. Bilen har fin väghållning och går väldigt tyst. Att den går tyst har både för- och nackdelar. Den är behaglig att köra men fotgängare och cyklister hör inte när man kommer. Det är därför extra viktigt att vara uppmärksam när man kör elbil, säger Jan Carlsson vid nationell samordning/krisberedskap, Noa.

Försöket med elbilarna pågår till 30 april och ska sedan utvärderas.

Till toppen