JavaScript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

112-samtalen besvaras på 12,3 sekunder

Sedan polisens nya regionledningscentral för Gävleborg och Uppsala län infördes den 14 november förra året ligger svarstiden för 112-samtalen kvar på samma nivå som före sammanslagningen. Det tar i snitt 12,3 sekunder tills ett 112-samtal besvaras.

Det är drygt fyra månader sedan länskommunikationscentralerna i Gävle och Uppsala slogs ihop till en gemensam regionledningscentral. Medborgarna som ringer 112 hamnar nu i regionledningscentralen (RLC) i Uppsala.

- Det har gått relativt kort tid sedan införandet och verksamheten har kommit igång på ett bra sätt. Vi hanterar nu cirka 350 händelser per dygn, säger Patrik Skörvald, chef för RLC region Mitt.

Nya nationella riktlinjer
Sedan starten har arbetet med att anpassa verksamheten efter nya riktlinjer påbörjats och ny teknik har installerats. Det innebär att verksamheten på sikt ska kunna ledas från någon av de andra sex regionledningscentralerna i landet. RLC-operatörerna behandlar i dag inkomna händelser lika över hela landet och utifrån en nationellt framtagen prioritering.

- Att vi använder samma prioriteringar och riktlinjer över hela landet är en förutsättning för att vi ska kunna leda verksamheten från andra regionledningscentraler i händelse av en krissituation, säger Patrik Skörvald.

Fler operatörer har anställts
Det utökade ansvarsområdet har lett till att fler operatörer utbildats och anställts. Operatörerna utbildas i att kunna hantera den tekniska utrustningen, att intervjua och att kunna göra bedömningar om hur ett ärende ska hanteras.

- De som ringer till polisen för att anmäla en pågående händelse blir intervjuade av operatören för att vi ska ha möjlighet att göra rätt bedömningar.

- Det handlar ofta om hårfina bedömningar där människor pratar med människor.  Människor som ibland upplevt något obehagligt och är stressade gör att våra intervjuer blir svåra och måste hanteras med professionalitet, säger Patrik Skörvald.

Nästa steg
Polisregion Mitt är näst sist bland polisregionerna i Sverige som ombildar sina ledningscentraler. Våren 2018 tar region Mitt nästa steg då även ledningscentralen i Västmanland kommer att upphöra och hela regionen kommer då att ledas från RLC i Uppsala.

Korta fakta:
- Regionledningscentralen arbetar utifrån en nationell prioritering av inkomna händelser.
- Svarstiden för 112 samtal efter sammanslagningen är i snitt 12,3 sekunder vilket är på samma nivå som före sammanslagningen.
- Svarstiden för 114 14 samtal som inkommer till RLC via polisens växel är 52 sekunder.

 

Till toppen