Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Med siktet inställt på trafik

Trafiksäkerhet, trygghetsskapande och att arbeta mot kriminella på vägarna är ledorden för trafikgruppen i Malmö.

Klockan är 07.00 och i trafikgruppens lokaler håller Fredrik Svensson och Anders Idoff en genomgång som inleds med att reflektera över ett tidigare arbetspass där de bland annat haft en trafikkontroll i centrala Malmö.

- En vanlig ursäkt när folk kör i bussfilen är att de bara följde GPS:en, men vägmärken går faktiskt före GPS:en, säger Anders Idoff som arbetat med trafikfrågor sedan 2009.

Att som bilist köra i bussfilen ger 1000 kronor i böter, men gruppen är överens om att de flesta som blivit rapporterade varit medvetna om att de gjort fel och tagit det bra. 

Hastighet på dagens schema

När reflektionen är över riktas fokus mot dagens uppdrag – hastighetskontroller. I arbetet med att sänka medelhastigheten på vägarna har trafikpolisen olika verktyg. Automatisk trafikövervakning, eller fartkamera, är ett av dem. Ett annat är ett system som finns i polisbilarna som mäter genomsnittshastigheten hos ett framförvarande fordon. I dag kommer gruppen dock att använda det vanligaste redskapet vid hastighetskontroller: en laserhastighetsmätare.

Gruppen samlar ihop utrustningen och beger sig till Oxie som är dagens första anhalt. Där ska de upprätta en hastighetskontroll utanför en förskola. I anslutning till förskolan ligger en större väg där det är viktigt att få ner medelhastigheten.

- Många tycker kanske inte att det gör något om man kör lite för fort, men genom att få ner medelhastigheten kan vi rädda liv, säger Fredrik Svensson som är gruppchef vid trafikgruppen i Malmö.

Under 2016 omkom 263 personer och cirka 5000 personer skadades allvarligt i trafikolyckor i Sverige. I Malmö omkom tre personer i vägtrafiken.

Fortkörning vanligaste trafikbrottet

Väl framme i Oxie fattar Fredrik Svensson posto med laserhastighetsmätaren och det dröjer inte länge innan den första bilen som kör för fort vinkas in. Just fortkörning är enligt trafikpoliserna det vanligaste trafikbrottet. Den vanligaste orsaken till trafikolyckor är, inte helt oväntat, att bilister inte håller avståndet till framförvarande fordon.

- Här i Malmö sker flest olyckor på Inre Ringvägen och orsaken är ofta att en bil kört in i en annan bakifrån, säger Fredrik Svensson.

Ett tjugotal stoppade bilar senare är det dags för lunch och trafikgruppen bryter kontrollen för att köra in till stationen igen.

- Folk blir faktiskt ofta glada att se oss. Man ser till exempel i trygghetsmätningar att trafiksituationen är viktig för många människor. En annan effekt är att vi syns vilket också ökar tryggheten i området, säger Anders Idoff.

Trafikkontroller också verktyg mot kriminella

På kvällar och helger riktar trafikgruppen in sig på ett annat klientel – kriminella.

- Vi kan omhänderta deras körkort, rapportera dem för olovlig körning eller drograttfylleri och i förlängningen beslagta deras bilar. Vi har också stoppat bilar där vi hittat pengar och det visat sig att bilföraren haft skulder hos Kronofogden. Då tar vi kontakt med Kronofogdens operativa indrivningsenheter som kan komma ut och ta pengarna ifrån dem. Det är där det gör ont, säger Fredrik Svensson.

När lunchen är inmundigad är det dags för dagens andra hastighetskontroll. Denna gång på Amiralsgatan, i höjd med Brantevikstorg, en plats där det enligt trafikgruppen inte är ovanligt att man stoppar personer som kör utan körkort. Idag fastnar dock ingen körkortslös förare i kontrollen, men fyra personer blir av med sitt körkort då de kört över 71 kilometer i timmen på en väg där hastighetsbegränsningen är 40 kilometer i timmen.

- Kan vi bidra till att sänka medelhastigheten i Malmö är vi nöjda. Kan vi dessutom arbeta mer mot kriminella är det en win-win-situation, säger Fredrik Svensson.

Flera nyfikna personer stannar och tittar på polisens arbete. En man kommer fram och frågar om det är olagligt att varna andra bilister för polisens trafikkontroller. Han får till svar att det inte är olagligt, men däremot kanske oetiskt, då det kan leda till att polisen inte kan fånga kriminella man letar efter eller stoppa en person som kör rattfull och kan orsaka en trafikolycka.

Eftermiddagen sänker sig över Malmö och trafikgruppens arbetspass är snart över. De bryter kontrollen på Amiralsgatan för att åka in till stationen och avrapportera. I morgon står nykterhetskontroller på schemat.


 

Till toppen