Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Polisens kontaktcenter öppnar i Falun

Från och med nu kan folk i Dalarna som ringer 11414 få prata med någon på Polisens kontaktcenter, PKC, i Falun. Förutom närheten till medborgarna kan PKC arbeta mer effektivt genom att snabbare hjälpa folk med sina ärenden.

Till PKC, Polisens kontaktcenter, kommer man om man ringer 114 14 eller gör en internetanmälan via polisen.se. Enligt direktiven för Polisens omorganisation ska dessa kontaktcenter finnas i varje polisregion och sedan mars 2016 finns det ett i region Bergslagen, närmare bestämt i Karlstad. Nu öppnar regionens andra kontaktcenter i polishuset i Falun.

Från och med november 2016 är köerna till PKC regionala, vilket innebär att om man ringer från Dalarna, Värmland eller Örebro län, kommer man till en operatör i region Bergslagen. På grund av det har svarstiderna sjunkit drastiskt och svarstiden under november-december var i genomsnitt fem och en halv minut i region Bergslagen. Dessutom är det möjligt att bli uppringd så att man slipper vänta i kö.

På PKC i Falun jobbar 19 operatörer varav 13 är nyanställda. Det är operatörerna som tar emot samtalen från medborgare. Exempel på anmälningar som kommer in till PKC är cykelstölder, förlorat gods, anmälan om bedrägeri eller andra saker som inte är akuta och ska till 112. Operatörerna kan hålla vissa typer av förhör med anmälaren och se till att säkra till exempel övervakningsfilmer från inbrott.

På PKC finns också ett antal förundersökningsledare som under samtalet kan besluta om förundersökning ska inledas eller inte. Det gör att hanteringen av anmälningarna via 114 14 går betydligt snabbare än tidigare. Det innebär också att färre ärenden går till utredarna i lokalpolisområdet som kan koncentrera sig på att utreda mer akuta och grövre brott. På det viset kan ärendebalansen minska på sikt.

– PKC innebär en rad fördelar både för den som anmäler och för Polisen internt. Hanteringen av ärendet går snabbare vilket är bra för den som drabbats av ett brott och en minskad mängd ärenden för utredarna på lokalpolisområdet, säger Jessica Olaison, gruppchef för PKC Bergslagen.

PKC i Falun är placerat i samma lokal som tidigare huserade länskommunikationscentralen, LKC, som stängde den 13 december 2016.

Till toppen