Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Som på land fast i båt

Efter småbåtshamnen vid Tångudden har sjöpolisen sin station. Härifrån utgår både stridsbåten Blåtunga och den snabbgående ribbåten på alltifrån sjöräddningsuppdrag till misshandelsfall ute på öarna i skärgården.

– Vi är som IGV på land. Den stora skillnaden är att vi tar oss fram i båt istället för bil, säger Rune Karlsson på sjöpolisen.
 
Han öppnar luckorna till motorn på den 15,9 meter långa stridsbåten som ligger förtöjd mellan kustbevakningens och räddningstjänstens fartyg.

– Vi börjar med att starta upp maskinerna. Det är dubbla V8:or på lite drygt 600 hästar vardera. Vi kollar oljan, kylvattenintagen och ser till att allt fungerar innan vi lägger ut, berättar Rune Karlsson vidare.

Stridsbåten är i grunden en kompaniledningsbåt som polisen har fått låna av Försvarsmakten medan den ordinarie polisbåten ligger på varv.

– Den är inte helt optimal för vårt uppdrag. Den är svår att hantera när vi ska stoppa andra båtar till sjöss. Men annars har vi all utrustning och det vi behöver ombord, fortsätter Rune.

Flytande station

De har bland annat med sig sonarutrustning och kan söka efter föremål på havets botten. De har även med sig evidensutrustning och kan även hantera misstänkta fall av sjöfylleri. Det gör samtidigt stridsbåten till något av en flytande polisstation. En patrull på land som har en misstänkt rattfylla kan ha närmre till Blåtunga och sjöpolisens resurser istället för sin ordinarie polisstation flera mil bort. Men det är inte bara hårdvaran ombord som gör sjöpolisen till en resurs för den övriga polisverksamheten.

– Jag fick ett samtal från en kollega som hanterade några stulna båtar i Nordre älv. Jag kunde tala om var serienumret på motorn sitter. Vi har en specialistkunskap och svarar gärna på frågor i den utsträckning vi kan. Det är bra att kollegorna hör av sig, säger Rune Karlsson. 

Varierande uppdrag

Sjöpolisen i region Väst opererar längs kusten från norska gränsen vid Strömstad ner till skånska gränsen vid Båstad.

– Vi är kanske mest kring södra skärgården och upp till Strömstad. Det kan bli långa pass, eftersom vi har långa transportsträckor. Det händer att vi blir kvar och får sova över på något ställe ibland, säger Rune Karlsson.

Uppdragen kan variera från rena sjöräddningsuppdrag till att hämta in personer till förhör eller att åka på olika typer av larm ute på öarna.

– Skillnaden mellan oss och en IGV-patrull, förutom att vi tar oss fram i båt, är att vi är lite mer beroende av vädret och har en förberedelsetid innan vi kan åka. Ibland måste vi också vara en förare kvar i båten och då blir vi lite mer sårbara, förklarar Rune och berättar om ett bråk på en skärgårdsfärja där han var tvungen att gå ombord själv och medla mellan två olika gäng.

Samtidigt har sjöpolisen ett nationellt uppdrag och ska bistå hela myndigheten i olika sammanhang. Det skapar naturligtvis en ännu större bredd i verksamheten. Bland annat övar de ingripande till sjöss med insatsstyrkan, biträder forensiker och utredningsverksamheter såväl som lokalpolisområden med olika insatser ute på skärgårdsöarna.

Hjärta för hav

Stridsbåten Blåtunga och ribbåten har stävat mot Marstrand. Rune har ställt sig på en strategisk plats med uppsikt över inloppet till hamnen. Med lasern mäter han hastigheten på de båtarna ute i vattnet. Fartbegränsningen vid inloppet är på fem knop. Ribbåten ligger i beredskap att plocka in eventuella fortkörare.

– Jag upplever att de flesta har en ganska bra medvetenhet när det gäller hastigheten, säger Frans Dahlén, som styr båten.

Sjöpolisen i region Väst tillhör trafiksektionen. I dagsläget finns det sju poliser i yttre tjänst. Sjöpolisen har också en utredningsenhet med två utredare och en förundersökningsledare. De flesta som jobbar inom sjöpolisen har på ett eller annat sätt ett hjärta för havet.

– Det är inte alltid det är sol och fint väder. Man måste nog tycka om att vara på sjön för att fara ut på ett sjöräddningsuppdrag när det blåser kuling en februaridag, säger Rune Karlsson.

Till toppen