Polisen i Värmland varnar för bedragare.

Polisen i Värmland varnar för bedragare: ”Logga aldrig in med bank-id eller bankdosa på uppmaning av någon som ringt upp dig!”

Under senare tid har polisen i Värmland men även ute i landet fått in ett stort antal ärenden där särskilt äldre personer utsatts för fullbordade bedrägerier med hjälp av bankID och på slutet med banktjänsten swisch. I stort sett varje dag den senaste tiden har åtminstone ett ärende gällande sexsiffriga belopp inkommit i länet.

Det vanligaste tillvägagångsättet har varit att den bedragne blivit uppringd av någon som uppgett sig ringa från Elgiganten, men även från andra företag, och får då veta att någon beställt varor i offrets namn. För att stoppa köpet uppmanas den bedragne att med hjälp av sitt bankID eller bankdosa logga in på sin bank för att man ska kunna stoppa överföringen. Samtidigt har uppringaren en medgärningsperson som via dator står beredd att gå in på den uppringdas konto och tömma det på pengar när offret signerat med sitt bankID.

Tillvägagångssättet känns också igen från andra delar i landet. Värmland har den senaste tiden varit särskilt utsatt men då tillvägagångssättet även drabbar andra delar av landet så arbetar polisen centralt med att hantera utvecklingen av denna brottslighet.

Polisens erfarenhet och budskap till allmänheten är att uppmana alla att aldrig någonsin lämna ut sina koder eller logga in på sin bank på uppmaning av en uppringande person. Det allra senaste är att gärningsmännen med avsikt skickar tex 100 kronor till offret via swisch och därefter skickar ett sms med innebörden att man råkat skicka pengarna till fel person med en undran om vederbörande kan skicka pengarna tillbaka. Samtidigt har en annan gärningsperson påbörjat en inloggning på internetbanken och tar sig då in på offrets bankkonto i samma sekund som offret loggar in med sitt bankID och tar sig in på offrets internetbank. Därefter kan gärningsmannen ändra och ta bort spärrar, sälja fonder, ta lån, swischa pengar och allt annat som går att göra med hjälp av bankID. Ofta töms alla konton på samtliga tillgångar. 

Exempel:

En person blir uppringd av någon som presenterar sig komma från Elgiganten och säger att personen beställt en telefon. När offret nekar till att ha gjort denna beställning säger gärningsmannen: ”då har du nog råkat ut för ett bedrägeri! Vi har samarbete med bankerna och kan koppla dig direkt dit så att du får hjälp att spärra dina konton. Vilken bank har du?” Därefter tar det en liten stund (sannolikt så lång tid det tar för gärningsmannen eller eventuella medhjälpare att påbörja en inloggning till ”rätt” bank) och sedan kommer det en annan person i telefonen. Personen uppger sig vara från den drabbades bank och ber dem logga in med sitt bankID eller med sin bankdosa för att banken ska kunna spärra deras konton. Om offret är tveksam blir gärningsmannen mycket övertygande och stressar dessutom offret med att man kan se att det pågår bedrägerier på deras konton just nu när de pratar med varandra.

Personen från ”banken” uppger sedan att det inte verkar fungera och offret får signera med sitt bankID någon eller några gånger till. Troligen för att gärningspersonen då ska skapa nytt bankID på offrets bank så att de sedan fritt kan utföra transaktioner med hjälp av det nya bankID´t.