Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Utbildning ska förhindra frakt av stöld- och smuggelgods

  • Gränskontrollutbildning7
    Fredrik Lindstedt i samtal med en finsk instruktör. Fotograf Polismyndigheten.
  • Gränskontrollutbildning14
    Den praktiska delen av utbildningen genomfördes i hamnmiljö. Fotograf Polismyndigheten.
  • Gränskontrollutbildning12
    Larmtjänst är en av aktörerna som bistår med instruktörer på utbildningen. Fotograf Polismyndigheten.
Bild /3

Nu utbildas Stockholmspolisen för att bättre kunna hitta och identifiera stulna och oidentifierade fordon.

Sverige är, tillsammans med våra närmaste grannländer i Norden, ett område med stora materiella tillgångar. Det i kombination med bland annat låga straffsatser, gör Sverige attraktivt som ett transitland och för kriminella grupperingar att verka i.

– Vi vet att premiumbilar, lastbilar, trailers och trailerdragare är attraktiva objekt för de kriminella att stjäla. Vid sidan av dem stjäl man även mängder med anläggnings- och jordbruksmaskiner som traktorer, maskintillbehör, bildelar, båtmotorer och verktyg. Allt transporteras utomlands och ofta österut, säger Fredrik Lindstedt, utredare på gränspolisen.

Fordon får ny identitet

Fordonen stjäls och förses med falska dokument och används för att frakta stöld- och smuggelgods.

– Ofta koncentrerar vi oss bara på godset som lastats på bilarna. Vid slagningar ges inga träffar eftersom de förfalskade dokumenten inte tillhör ett stulet fordon. Det resulterar i att vi lämnar, helt ovetandes, tillbaka lastbil och trailer för flera miljoner till de kriminella nätverken för vidare användning, säger Fredrik Lindstedt.

Utbildning för att hitta och identifiera stulna fordon

För att förstärka den operativa förmågan bland personal i yttre tjänst att hitta och identifiera stulna och omidentifierade fordon, har gränspolisen tagit initiativ till en utbildning för trafikinspektörer, trafikpoliser och gränspoliser som i sin tjänst frekvent kontrollerar fordon. Utöver det deltog två deltagare från Tullverket Stockholm.

– Vi ser att vi har en kunskapsbrist, dels i omfattningen men också i det praktiska kontrollerandet och har nu haft denna utbildning som aldrig genomförts i Sverige tidigare, säger Fredrik Lindstedt.

Till toppen