Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Nytt tillvägagångssätt vid bedrägerier via telefon.

De senaste 10 dagarna har gärningsmännen börjat med ett nytt tillvägagångsätt för att förmå personer att lämna ut uppgifter om sitt bankkonto via Bank-Id.

I Värmland och övriga Sverige har det under vintern och våren varit väldigt många bedrägerier där personer blir uppringda av någon som utger sig att komma från deras bank. De säger att det har skett obehöriga köp på deras konton och erbjuder sig att hjälpa dem att spärra kort osv. Personerna uppmanas att logga in på sitt bank-id först en gång och sedan flera gånger, ”eftersom det inte fungerar” första gången. 

Detta har pågått en längre tid men de senaste 10 dagarna har gärningsmännen börjat med ett nytt tillvägagångsätt. Personen blir först uppringd av någon som uppger sig komma från Elgiganten (vanligast men även andra företag har förekommit). De vill fråga om något köp/beställning som personen har gjort och när man nekar till att ha gjort något köp säger de att de troligen är utsatts för ett bedrägeri. Gärningsmannen erbjuder sig att koppla dem till deras bank eller att bli uppringda av deras bank för att spärra kortet och sedan får de prata med en ny person som uppger sig komma från banken. Sedan gör man på samma sätt som tidigare med bank-id. 

I Värmland har vi haft ett 10-tal ärenden där Elgiganten ringer och 7 av dem är fullbordade. Målsäganden har blivit av med allt från tjugotusen till flera hundra tusen kronor. Polisen jobbar med dessa ärenden just nu och Elgiganten varnar för detta på sin hemsida.

 

Till toppen