Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Skydda dig mot telefonbedrägerier

Lämna aldrig ut koder till din bankdosa eller bank-id. Banker eller polisen frågar aldrig efter denna typen av uppgifter.

Tillvägagångssättet för många bedrägerier idag är att brottsoffer blir uppringda av gärningsmän som uppger sig komma från deras bank, stormarknader, polisen eller något annat ställe.

Det kan även hända att gärningsmannen svarar på en Blocketannons och vill köpa någon vara från målsäganden. Samtalen går ut på att gärningsmännen vill ha inloggningskoder från målsägandens bankdosa eller bank-id. Detta för att antingen kunna logga in på deras internetbank eller få målsäganden att själv logga in i anslutning till samtalet så att de istället för att logga in sig själv loggar in gärningsmannen.

- Dessa samtal kan i många fall föregås av att de några veckor innan blir uppringda av en person som säger sig göra ett skolarbete och vill veta hur nöjd målsäganden är med sin bank. De vill då också veta hur målsäganden gör betalningar i sin bank, säger Jessica Lindmark, regionalt bedrägericenter i polisregion Nord.

Tips för att undvika att bli bedragen:

  • Banken frågar aldrig efter några koder till din bankdosa eller bank-id så lämna aldrig ut detta.
  • Logga inte in på banken i direkt anslutning till ett samtal som berör ditt konto eller dina transaktioner.
  • Polisen ber aldrig någon legitimera sig genom bank-id.

Mer information om telefonbedrägerier.  

Till toppen