JavaScript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Enklare få svar på passfrågor

Den 14 mars inför polisen enhetliga telefontider för frågor om pass och nationella id-kort. Det innebär att du som ringer kan få tala direkt med en pass- och id-kortshandläggare i den polisregion som du ringer från.

– De flesta passfrågor kan man få svar på via webbplatsen polisen.se eller av telefonist på 114 14. Det är när telefonisten inte kan svara på dina frågor som du kan bli ombedd att återkomma under telefontiden för att få prata med en passhandläggare, säger Anna-Carin Gustafsson Åström, chef för polisens nationella kontaktenhet.

Vad som händer rent praktiskt när de enhetliga telefontiderna införs är att det under den tiden finns passhandläggare tillgängliga som bara har till uppgift att svara på frågor via telefon. Det gör att även servicen när du besöker polisen för att söka eller hämta ut pass blir bättre.

– I stället för att som tidigare både serva kunderna på plats och svara i telefon samtidigt kan passhandläggarna nu koncentrera sig helt på dem som kommer för att söka pass, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.

Alla passhandläggare som svarar under telefontiderna är väl insatta i de flesta frågor om pass som du kan ställa. Det innebär att du får samma svar oavsett var i landet du ringer från. Men eftersom du i första hand kopplas till en passhandläggare i den polisregion som du ringer från kan du också få anpassad information om det finns någon sådan för den regionen.

Fakta om telefontider för pass

  • Avsedd för de passfrågor som växeltelefonisterna inte kan svara på.
  • Varje helgfri måndag – fredag klockan 9.30 – 11.30.
  • Bemannas av passhandläggare i den polisregion som uppringaren ringer från.
  • Är ett resultat av genomförda undersökningar kring medborgarnas behov av polisstöd.

Mer om pass och nationellt id-kort på polisen.se

Till toppen