Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Varning för telefonbedragare i Dalarna

Polismyndigheten vill varna allmänheten att inte lämna ut koder till sin internetbank om de blir uppringda av någon okänd eller som påstår sig vara från banken.

På kort tid har ett flertal polisanmälningar kommit in till polisen i Dalarna som rör telefonbedragare som har fått främst äldre personer att logga in på sin internetbank. Hundratusentals kronor har sedan försvunnit från deras konton.

Ett typiskt tillvägagångssätt är att någon ringer och utger sig från att vara från banken. Den som ringer har förfalskat numret så att det ser ut som om denne ringer från en bank. Sedan ber den som ringer att man ska logga in på sin internetbank med bankdosa av någon anledning. I något fall påstår den som ringer att ett uttag har gjorts på ett konto och att man behöver logga in på sin bank för att stoppa utbetalningen.

När den som tar emot samtalet loggar in på sin internetbank med sin bankdosa, ber den som ringer att man ska läsa upp siffrorna på bankdosan och ange sin PIN-kod. Då kan den som ringer också logga in och därefter tömma bankkontona på pengar.

För att kunna göra det behöver bedragaren veta personnummer och vilken bank man har, men det är uppgifter som är relativt lätta att ta reda på.

I Dalarna har nu en handfull personer blivit drabbade av detta. I en del fall har hundratusentals kronor försvunnit inom loppet av en timme.

Polisens råd för att skydda sig är att inte lämna ut PIN-koder eller andra bankkoder till okända som ringer eller som utger sig för att vara från banken.

Bankerna frågar ALDRIG efter aldrig din personliga kod, PIN-kod till bank- och kreditkort, inloggnings- och signeringskoder som du använder i internetbanken. Om någon ringer och ber dig om någon av dessa uppgifter, lägg på luren.

Till toppen