Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.
Sök på polisen.se

Fem frågor till polisen: ”Min mamma är otroligt rädd för att bli id-kapad”

Bedrägerier på nätet ökar och det är många som drabbas. Polisens experter Lotta Mauritzson, Jan Olsson och Björn Seeth svarar på några av allmänhetens frågor och funderingar gällande it-relaterade bedrägerier.

FRÅGA: Min mamma är så otroligt rädd för att bli id-kapad. Hon undviker mobilt bank-id i största mån vilket bara gör många processer mer tidskrävande för henne. Har ni råd eller kanske underlag som jag kan visa henne för att göra henne lite lugnare?

SVAR: Det är viktigt att man känner sig trygg med den teknik som man ska använda. Om din mamma känner osäkerhet kring mobila tjänster så har ofta banken andra lösningar som kan kännas bättre. Ett alternativ är att du får en fullmakt att uträtta ärenden för din mammas räkning och på det sättet underlättar hanteringen. Kontakta banken och fråga efter vilka lösningar de kan erbjuda er.

FRÅGA: Ofta hör man att åldringar som blivit utsatta för bedrägeri säger: "Jamen han var ju så trevlig..." Och då tänker jag att det är klart att han är trevlig, om han skulle vara otrevlig skulle ju ingen tro på honom! Men det jag vill komma fram till är att ni behöver prata mer om att bedragare alltsom oftast är trevliga och att det absolut inte är någon garanti för att de är hederliga! Tvärtom!

SVAR: De flesta bedragare är mycket trevliga och duktiga på det sociala spelet. Det är lite nyckel till deras framgång. Det är en anledning till att de är så svåra att genomskåda. Det behöver absolut lyftas mer i den förebyggande informationen.

Lotta Mauritzson, Jan Olsson och Björn Seeth på Nationellt bedrägericentrum.

Lotta Mauritzson, Jan Olsson och Björn Seeth på Nationellt bedrägericentrum. Fotograf Lars Hedelin.

FRÅGA: Hej! Jag handlar resor och annat på nätet varje vecka. Jag försöker att vara försiktig och har hittills klarat mig. Vad är era bästa tips för att inte bli av med kort- och betaluppgifter på nätet?

SVAR: Bara att du själv har en medvetenhet i risken med att handla på nätet kommer du långt. Men använd bankens säkerhetslösningar för ditt bankkort. I den bästa av världar har de en standard lösning på ditt kort för köp på internet, det innebär att du behöver öppna upp det för att kunna genomföra ett köp och sedan så stängs det efter en förinställd tid. Skulle en bedragare komma åt dina kortuppgifter skulle de inte kunna genomföra några köp på ditt kort, eftersom det är stängt för köp på internet.

– Du kan även använd ett annat bankkort som du använder för köp på nätet. Ett kort som inte är kopplat till ditt lönekonto. 

FRÅGA: Hur går en identitetsstöld till? Om man inte lämnar ut några koder till någon och håller hårt i id-kort, kan man ändå råka ut för en identitetsstöld?

SVAR: Tyvärr finns det möjligheter att komma åt identitetsuppgifter på internet. Vi har ett öppet samhälle på gott och ont. Det finns olika typer av id-relaterade bedrägerier. Många gånger krävs inte mer än dina personuppgifter. Men det som är viktigt och som tyvärr framförallt drabbar många äldre just nu, är att förmå denne att logga in med bankdosa och över telefon lämna ut inloggningskoderna. Viktigast av allt är att aldrig på uppmaning av någon lämna ifrån sig koder eller göra en mobil bank-id inloggning.

FRÅGA: Är det vanligt förekommande att stulna id-kort och pass används i bedrägerier? Jag fick mitt nationella id stulet häromdagen, finns det risk att jag utsätts för något även fast det är spärrat?

SVAR: Det händer att stulna id-kort används i bedrägerier så det är jättebra att du har spärrat det. När ett nationellt id-kort används för identifiering kan man numera kontrollera om kortet är giltigt direkt på polisens hemsida.

I veckan höll polisen en chatt på Facebook där många kloka och viktiga frågor kom fram, det här är ett litet urval av dessa. Vill du veta mer om hur polisen jobbar mot bedrägerier kan du läsa här. 

 

Till toppen