Bedrägerier i fokus på grannsamverkanskonferens i Varberg

Malin Jonsson och Anna-Karin Kjellgren

Malin Jonsson och Anna-Karin Kjellgren är brottsförebyggare på bedrägerisektionen i region Väst. Ett av deras viktigaste budskap till kontaktombuden var att aldrig någonsin logga in med bankdosa eller bank-id om någon ber dem om det.

Logga aldrig in med ditt bank-id eller din bankdosa om någon kontaktar dig. Det var ett av de viktiga budskapen som kontaktombuden för grannsamverkan fick med sig när de möttes i Varberg i helgen.

Cirka 160 kontaktombud för grannsamverkan i Halland möttes i Varberg för att lära sig mer tillsammans. Temat för dagen var bedrägerier. Polisområdeschef Mats Palmgren invigde konferensen med en uppmaning om att kontaktombuden ska vara hälsosamt misstänksamma.
– Det är inte polisen som ska stoppa inbrotten utan det är vi tillsammans. Vi behöver återkopplingen från er och ni ska veta att vi tar era tips på allvar, sa han bland annat.

Fakta och tips om bedrägerier

Anna-Karin Kjellgren och Malin Jonsson är brottsförebyggare på bedrägerisektionen i region Väst. Tillsammans gick de igenom de vanligaste bedrägerierna och kunde konstatera att bedrägerierna har ökat under de senaste åren. Men Malin Jonsson menar att bedrägerier inte är något nytt fenomen.

– Redan på 1800-talet talades det om det som vi idag kallar social manipulation. Det kan till exempel vara att en bedragare stressar någon för att få personen ur balans. När personen sedan inte tänker rationellt är det lätt att få personen att fatta fel beslut, säger hon.

Banken ringer aldrig och ber dig logga in

Intresset var stort och många hade frågor om bedrägerier och hur de kan skydda sig. Malin och Anna-Karin uppmanade alla att aldrig klicka på okända länkar i sms eller e-post. Och att aldrig lämna ut koder eller lösenord till någon som kontaktar dem.

– Lägg på luren om någon ringer och stressar dig. Ring sedan själv upp den myndighet eller företag de sa sig ringa ifrån, säger Anna-Karin Kjellgren.

När det gäller erbjudande på nätet, vid dörren eller i andra sammanhang var budskapet helt klart.

– Låter något för bra för att vara sant så är det säkert inte sant.

Romansbedrägerier

Det som är tydligt för bedrägerisektionen är att bedrägerierna ökar i takt med att nätet och tjänsterna där utvecklas.

– Tidigare talades det om sol-och-vårare, nu förekommer det helt internetbaserade och planerade så kallade romansbedrägerier. Då är det någon som utger sig för att vara en viss person som söker kontakt på nätet. När förtroende sedan byggts upp mellan dem så behöver bedragaren av någon anledning låna pengar.

– De här bedragarna är bra på att bygga upp förtroendet så tyvärr finns det fall där någon blivit av med mycket pengar. Det kan vara svårt att berätta om de här brotten eftersom de är förknippade med skam, men den som utsätts ska veta att hen inte är ensam. Det bästa är att anmäla till polisen vid minsta misstanke om bedrägeri, säger Anna-Karin Kjellgren.

Bankerna arbetar förebyggande

Mikael Eriksson från Länsförsäkringar Halland kompletterade brottsförebyggarna på bedrägerisektionen genom att fördjupa informationen om bank-id och hur bankerna arbetar förebyggande.

– Vi på bankerna har en rad förebyggande åtgärder för att upptäcka bedrägerier och förhindra att de sker. Bland annat använder vi oss av en transaktionsövervakning som innebär att våra system säger ifrån om det flyttas oroväckande mycket pengar eller om pengar tas ut på två helt skilda platser i närtid, säger han.

Frågestund

Pontus Remdahl som är kommunpolis i Hylte svarade på frågor som kommit in under dagen. En av frågorna handlade om vad du som privatperson får göra om du till exempel upptäcker någon i ditt hus.

– Det viktigaste är att du aldrig utsätter dig själv för risk. Du måste själv bedöma vad du är villig att utsätta dig för och vad du har för kapacitet.

– När det gäller brott som har lägst fängelse i straffskalan får alla gripa personer på bar gärning och flyende fot. Det kallas envarsgripande och då ska den gripne så snart som möjligt överlämnas till polisen.

Moderatorn för dagen, Lars Grimbeck sammanfattade dagen.

– Mats Palmgren talade om vikten av grannsamverkan och att alla ni här har en viktig roll. Vi har fått en genomomgång om bedrägerier och vet nu att vi kan göra skillnad genom att berätta för grannar, släktingar och vänner.

– Så sprid vidare! Det är då vi får kraft i det här arbetet!

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

  • Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig. Ingen seriös aktör skulle be dig om det per telefon.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.

Vad tar du med dig från dagen?

Josefine Möller

Josefine Möller, kontaktombud Berg-Måsarp, Varberg

  • Josefine Möller

Josefine Möller, kontaktombud Berg-Måsarp, Varberg

Jag kommer att samla hela gänget hemma hos mig för att dricka kaffe och gå igenom de bildspel vi fått se här idag. Jag har 24 hushåll i mitt område och det är viktigt att vi träffas så att vi lär känna varandra och att alla får ta del av den här informationen. Vi har fått veta här idag hur viktigt det är att aldrig lämna ut lösenord eller koder till inloggningar och att aldrig logga in med bank-id eller bankdosa på någon annans uppmaning. Alla måste veta att myndigheter och banker aldrig ringer upp för att be kunden logga in på sitt konto. Jag kommer också att uppmana alla att vara försiktigt med att lämna ut kontouppgifter och personnummer.

Birgit Ljungh

Birgit Ljungh, kontaktombud Stenhuggeriet, Halmstad

  • Birgit Ljungh

Birgit Ljungh, kontaktombud Stenhuggeriet, Halmstad

Det har varit en riktigt bra dag! De här grannsamverkanskonferenserna är alltid en källa till inspiration. Man kan undra varför jag tar en lördag till detta när jag kunde vara med mina barnbarn eller i svampskogen? Jag gör det helt enkelt för att jag är engagerad! Den här dagen var det inte så mycket tips om hur vi ska arbeta med grannsamverkan men det har vi fått i många andra sammanhang. Vi lever ju i ett digitalt samhälle och då är det viktigt att vi alla känner till hur bedrägerierna kan gå till. Det vi har hört idag är mycket tankeväckande – jag ska föra informationen jag fått idag vidare till min grannsamverkansgrupp och jag tycker att fler ska få höra det för det är viktigt.

Kaj Johansson

Kaj Johansson, kontaktombud Åsa-Kvarnområdet, Kungsbacka

  • Kaj Johansson

Kaj Johansson, kontaktombud Åsa-Kvarnområdet, Kungsbacka

I Anna-Karin Kjellgrens och Malin Johnssons föredrag om bedrägeri fick vi mycket viktig information. Även Länsförsäkringars föredrag var bra! Och frågestunden var mycket värdefull. De frågor som kom upp var viktiga och Pontus Remdahl som svarade var duktig och gav oss konkreta tips som jag kommer att föra vidare till min grannsamverkansgrupp. Allt har varit bra – jag är nöjd med dagen!

Starta grannsamverkan

Grannsamverkan är en brottsförebyggande metod och ett samarbete mellan de boende och polisen/kommunen. Syftet är att göra bostadsområden mindre attraktiva för brottslig verksamhet och målet är att minska brottsligheten och öka tryggheten i området.

I Halland är cirka 25 000 hushåll med i grannsamverkan. Dessa hushåll är extra uppmärksamma och hjälps åt grannar emellan.

Vill du starta? Kontakta dina grannar och stäm av intresset för att starta grannsamverkan. Kontakta sedan den lokala samordnaren hos polis eller kommun för att få mer information om hur ni kan starta upp en grupp i ert bostadsområde.

Grannsamverkan för att minska brottsligheten

Bedrägeri - skydda dig

Till toppen