Javascript är inte påslaget i din webbläsare. Vi rekommenderar att javacsript är aktiverat i webbläsaren, för bästa användning av webbplatsen.

Hårdsatsning mot värmländska buskörare

Dussintals indragna körkort, olovliga körningar och utfärdade böter blev resultatet när polisen i Värmland kraftsamlade mot buskörande mopedister och a-traktorförare i länet förra veckan.

Under totalt fem dagar har trafikpolisen med biträde av ingripandepolis genomfört en riktad insats mot den alltmer uttalade problematiken kring trimmade mopeder och a-traktorer som i själva verket inte är traktorer utan bilar.

- Det har förekommit extremt mycket buskörning i flera värmländska kommuner där Karlstads kranskommuner och den norra länsänden utmärkt sig mest säger polisassistent Mikael Blomberg, ansvarig för insatsen.

Det har rört sig om en alltmer urspårad trafikkultur där vissa ungdomar aktivt provocerat såväl polis som allmänhet genom direkt livsfarliga beteenden i trafiken. Det har handlat om bakhjulsåkning med trimmade mopeder och oregistrerade crossmotorcyklar, körning på cykelbanor, parker och andra områden där motortrafik inte ska förekomma.

- Det har också handlat om ytterst bristfälliga fordon där såväl körriktningsvisare som strålkastare monterats bort. I kombination med att mopederna är trimmade utgör de en kraftigt förhöjd risk för såväl förarna som allmänhet som kan råka komma i vägen, fortsätter Blomberg.

- Det handlar också om ren omdömeslöshet, brist på förstånd rent ut sagt, säger Mikael Jernberg, gruppchef vid trafikpolisen.

Under insatsen som genomfördes med så kallad profilering som arbetsmetod stoppades och kontrollerades 37 fordon. Näst intill samtliga av dessa ekipage hade någon form av brist, antingen i form av behörighet hos föraren eller rena fordonsbrister.

- Profilering innebär att vi utifrån det beteende vi ser avgör vilken typ av ingripande vi ska göra berättar Blomberg. Med civila fordon kan vi bokstavligt talat närma oss problemet, dokumentera och därefter ingripa. Vi har dels uppträtt helt civilklädda i civila polisbilar och motorcyklar, men också i traditionella polisfordon. Vi har också haft en hel del underrättelseinformation att utgå ifrån, helt enkelt tips från vanligt folk som tröttnat på buslivet fortsätter Blomberg.

Metoden var mycket framgångsrik och polisen ser nu att insatsen gett ringar på vattnet, det farliga beteendet har dämpats och mängden farliga och felaktiga fordon har minskat. För många ungdomar väntar nu dryga böter. Som straffmyndig över femton år är man själv ekonomisk ansvarig för påföljder man drar på sig till följd av bland annat trafikbrott. Vid alla typer av lagöverträdelse där förövaren är under arton år tas dessutom kontakt med vårdnadshavare.

- Det här var inte sista gången vi genomförde en sån här insats lovar Mikael Jernberg, gruppchef på trafikpolisen.

 Av Lars Hedelin, presstalesperson polisregion Bergslagen

Fakta trafikinsats

14 olovliga körningar

1 drograttfylleri

1 tillåtande av olovlig körning

12 körkortsomhändertaganden

26 flygande inspektioner

21 ordningsböter (brister, hjälm, begagnat fel vägbana, onödig/störande körning med mera)

4 beslag.

Till toppen