Bemanning av polishuset i Rinkeby pågår

Nya polishuset i Rinkeby om kvällen.

Nya polishuset i Rinkeby om kvällen. Bild: Polisen

I sommar ska polishuset i Rinkeby stå klart och i höst är det invigning. Till den kommande pass- och receptionsverksamheten har polisen sökt ett antal nya administratörer. Nu pågår urvalsprocessen med informationsmöten om vad arbetet innebär.

– Vi närmar oss ett färdigt polishus i Rinkeby och nu rekryterar vi våra nya medarbetare som ska jobba i receptionen och med passansökningar. Vi ser fram emot att flytta in och det är av stor betydelse att vi finns i det område där vi arbetar dag och natt, säger Jörgen Ohlsson, kommissarie och polisens projektledare för etableringen i Rinkeby.

Totalt var det 90 personer som sökte administratörstjänsterna, 21 av dem uppfyllde inte grundkraven. Därefter har de sökande fått göra tester som mejslat fram de som blivit kallade till informationsmöten i kvarteret Kronoberg. Syftet är att ge en mer detaljerad bild av vad det innebär att arbeta i pass- och receptionsverksamheten.

Tillsättning i april

Polisen har haft som ambition att rekrytera personer som är bosatta i Rinkeby för att få en starkare lokal förankring. Tillsättningarna ska vara klara senast i april och för de som fått anställning väntar utbildning och praktik på andra polisstationer, främst i polisområde Stockholm nord.

De cirka 200 anställda i lokalpolisområde Rinkeby arbetar i dagsläget i Solna och ska successivt flytta till det nya polishuset från 1 juni och framåt.

Fakta

Annonsen om de utlysta administratörstjänsterna fanns på polisen.se och Arbetsförmedlingens webbplats med länkar från polisens konton på Facebook och Instagram.