Fler rapporterade trafikförseelser

trafikkontroll

Visionen för polisens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas i trafiken, därför är det viktigt att kontrollera att allmänheten följer de hastighetsbegränsningar som finns. Bild: Minna Ridderstolpe

Fler personer har bötfällts för trafikförseelser det senaste halvåret. Polisens arbete med att upprätthålla trafiksäkerheten på landets vägar har samtidigt effektiviserats genom nya digitala verktyg.

Hastighet och nykterhet är två prioriterade områden för polisens trafikarbete, det är även viktigt att kontrollera så att bilförare fokuserar på vägen och inte på sin telefon.

Under våren 2020 fick alla poliser möjlighet att skriva ordningsböter digitalt, så kallad digital obot.

”Digital obot har gjort stor skillnad”

Erling Andersson jobbar med trafikfrågor inom Polismyndigheten, enligt honom har införandet av digital obot gjort att polisen kan jobba mer effektivt med trafikförseelser.

– Det här med digital obot har gjort en stor skillnad, och jag är övertygad om att det har bidragit till att fler rapporteras för trafikförseelser.

– Tidigare när polisen gjorde trafikkontroller var man tvungen att ha med sig en speciell katalog och ett block, och det var lite omständigt. Nu kan polisen utfärda böter via sin tjänstetelefon, det är snabbt, enkelt och framförallt modernt, säger Erling Andersson.  

Ingen ska dö eller skadas i trafiken

Visionen för polisens trafiksäkerhetsarbete är att ingen ska dö eller skadas i trafiken, därför är det viktigt att kontrollera att allmänheten följer de hastighetsbegränsningar som finns.

Om man jämför första halvåret under 2019 med 2020 så har antalet personer som bötfällts vid manuell övervakning för att ha kört för fort ökat med 41 procent.  Detaljerade siffror per region finns i tabellen längre ner.

Fler bötfälls för ”rattsurfning”

I början av 2018 infördes en ny trafikförordning som gör det olagligt att hålla i sin mobiltelefon samtidigt som man kör, eftersom det kan påverka körningen på ett trafikfarligt sätt. Detta är ett område där polisen har lyckats kontrollera fler förare än tidigare. 

Om man jämför första halvåret under 2019 med 2020 så har antalet personer som bötfällts för ”rattsurfning” ökat med 48 procent. Detaljerade siffror per region finns i tabellen längre ner.

Varför kontrollerar polisen fordon i trafiken

Trafik – polisens arbete

Mobilanvändning i trafiken

Polisen går över till digital ordningsbot

Antal personer som bötfällts vid manuell övervakning för att ha kört för fort mellan jan-juni 2019 och jan-juni 2020. 

Nationellt

År Antal bötfällda Utveckling
2019 46 874
2020 65 892
+ 41 %

Bergslagen

År Antal bötfällda Utveckling
2019 4 886
2020 6 670
+ 37 %

Mitt

År Antal bötfällda Utveckling
2019 4 181
2020 7 205
+ 72 %

Nord

År Antal bötfällda Utveckling
2019 5 937
2020 9 530
+ 61 %

Stockholm

År Antal bötfällda Utveckling
2019 6 334
2020 8 538
+ 35 %

Syd

År Antal bötfällda Utveckling
2019 10 007
2020 12 308
+ 23 %

Väst

År Antal bötfällda Utveckling
2019 7 434
2020 10 559
+ 42 %

Öst

År Antal bötfällda Utveckling
2019 8 095
2020 11 082
+ 37 %

Antal personer som bötfällts för att ha "rattsurfat" mellan jan-juni 2019 och jan-juni 2020. 

Nationellt

År Antal bötfällda Utveckling
2019 4 965
2020 7 338
+ 48 %

Bergslagen

År Antal bötfällda Utveckling
2019 246
2020 423
+ 72 %

Mitt

År Antal bötfällda Utveckling
2019 440
2020 741
+ 68 %

Nord

År Antal bötfällda Utveckling
2019 803
2020 1 149
+ 43 %

Stockholm

År Antal bötfällda Utveckling
2019 1 247
2020 1 839
+ 47 %

Syd

År Antal bötfällda Utveckling
2019 1 063
2020 1 452
+ 37 %

Väst

År Antal bötfällda Utveckling
2019 703
2020 1 147
+ 63 %

Öst

År Antal bötfällda Utveckling
2019 463
2020 587
+ 27 %