Många bedrägerier mot äldre i Värmland

De senaste veckorna har det anmälts många bedrägerier mot äldre personer i Värmland. Det framförallt äldre i Skoghall som drabbats av s k vishing.

Vishing innebär att en person blir uppringd av en bedragare, som utger sig för att vara från exempelvis banken, för att komma åt personlig-, finansiell- eller säkerhetsinformation.

-  De senaste veckorna har vi sett en ökning i Värmland och framförallt Skoghall. Brottssummorna ligger på mellan 8.000 och 79.000 kronor i varje enskilt fall, säger Anders von Wachenfeldt, förundersökningsledare vid polisens bedrägerigrupp i Värmland.


Exempel: Samtal från ”säkerhetsavdelningen”

Här är ett vanligt tillvägagångssätt vid vishingbedrägeri:

En man ringer upp målsägande och uppger att någon tagit ut eller överfört pengar från hennes bankkonto. Mannen säger att han ringer från säkerhetsavdelningen på en bank eller något annat företag och uppger att han ska hjälpa henne att få tillbaka pengarna. Målsäganden blir då nervös och rädd.

Mannen ger ett väldigt trovärdigt intryck och pratar som om han vet vad han håller på med. Hon blir ombedd att öppna appen ”Swish” och uppmanad att skicka pengar till ett visst telefonnummer. Detta menar mannen är nödvändigt för att målsäganden ska få tillbaka de pengar hon blivit av med. Målsäganden gör detta i tron om att mannen verkligen ringer från banken och att han försöker hjälpa.

Samtalet avslutas och målsäganden upptäcker senare att det saknas en större summa från dennes bankkonto.

Viktig info för anhöriga

Det är i första hand äldre personer som bedragarna riktar in sig på. Därför är det viktigt att nära anhöriga pratar med sina äldre om hur man kan skydda sig.

- Det är tydligt att bedragarna riktar in sig på personer som är sårbara, som våra äldsta invånare. Därför är det viktigt att ni anhöriga hjälper era äldre med att skydda sig mot de här bedrägerierna, säger Anders von Wachenfeldt.

Så skyddar du dig mot vishing

•  Vid ett oväntat telefonsamtal från en välkänd motpart, lägg på och ring tillbaka till ett nummer du säkert vet går till mottagaren.

• Logga aldrig in på annans begäran!

• Anta inte att en uppringare är äkta bara för att de har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta grundläggande information om dig på nätet.

• Lämna inte ut information från ditt bankkort eller ditt lösenord till internetbanken. Din bank skulle aldrig ringa upp och be om dessa uppgifter.

• Banken skulle heller aldrig ringa upp och begära att du för över pengar till något annat konto.

• Om du misstänker att du är utsatt för vishing, kontakta din bank.