Årets innovativa ledare finns hos polisen

Porträttfoto Niclas Gerdbo.

Niclas Gerdbo är Årets innovativa ledare.

Niclas Gerdbo, chef för polisens kontaktcenter i region Syd, har utsetts till Årets innovativa ledare.

”Här är en chef vars ledarskap hämtar kraft i ambitionen att ständigt överträffa allmänhetens förväntningar. Han hämtar sin inspiration på oväntat håll och med nyskapande metoder. Med mod, energi och uthållighet har han förändrat sin organisation genom att odla en ny kultur och därmed skapat märkbar och mätbar förändring som gynnar både medarbetarna och samhället.”

Det är juryns motivering till varför Niclas Gerdbo den 13 mars fick ta emot utmärkelsen Årets innovativa ledare som delas ut av Ledarna och tidningen Chef.

– Det är otroligt hedrande. För mig bygger priset på flera delar där duktiga och kompetenta medarbetare spelar en central roll, säger han.

Niclas Gerdbo har varit chef på polisens kontaktcenter (PKC) i region Syd i fyra år, men har jobbat inom Polismyndigheten i femton år.

Som chef ser han innovation och medarbetardrivet förbättringsarbete som en viktig del.

– Rent innovativt har jag, tillsammans med kollegorna, vågat testa nya modeller i stort som smått. I min chefsroll ser jag det som otroligt viktigt att fånga upp och tillvarata medarbetarnas kompetens och ge dom utrymme och mandat. Genom vår ledningsfilosofi har vi förbättrat våra resultat såväl externt som internt. Jag är väldigt stolt över att nio av tio som varit i kontakt med PKC är väldigt nöjda med bemötandet, säger Niclas Gerdbo och fortsätter;

– Vi gör en tillitsresa inom myndigheten och det ställer krav på vårt ledarskap. Genom utmärkelsen har vi nu fått ett kvitto på att vi kommit en bit på vägen i vår förändringsresa.

Priset, med syftet att premiera och lyfta fram chefer som på ett innovativt och visionärt sätt arbetar för att utforska och anpassa ledarskapet och verksamheten till en föränderlig värld, delades ut i samband med Chefsgalan.

Polisens kontaktcenter

Polisens kontaktcenter, PKC, finns i sju polisregioner i Sverige och är allmänhetens första kontakt med polisen genom det nationella telefonnumret 114 14.

På PKC görs tidiga åtgärder i en brottsutredning - som att skriva anmälningar, hålla förhör och ta hand om tips. En viktig uppgift är också att ge allmänheten så bra service som möjligt, därför svarar de även på frågor om andra ärenden som polisen hanterar och lämnar information om lagar och förordningar.

Till toppen