Sjöpolisen i Vättern

  • Sjöpolisen vid Huskvarna småbåtshamn
    Sjöpoliserna Henric Andersson (på bryggan), Ulf Dahlberg (på båten) och Lina Sandberg (på vattenskoter) vid brygga i Huskvarna småbåtshamn. Bild: Polisen
  • Sjöpolisens båt på väg in i Jönköpings hamn.
    Sjöpolisens båt på väg in i Jönköpings hamn. Ulf Dahlberg förbereder fendrarna innan man ska lägga till vid piren. Bild: Polisen
  • Polisens vattenskoter i Vättern
    Vi ska ju helst vara bättre på att framföra dem än alla andra på vattnet, säger Lina Sandberg om att köra vattenskoter. Den här dagen var vågorna lite mer utmanande än resterande dagar i veckan. Bild: Polisen
  • Sjöpolisen hämtar in badleksak som flöt på öppet vatten.
    En uppblåsbar enhörning låg och flöt i vattnet utanför Varamobadet i Motala. Lina Sandberg trycker på att det är viktigt att kolla upp så att det inte startar en räddningsinsats för att någon tror att ett barn är i fara. Bild: Polisen
  • Polisens vattenskoter lastas för transport på land.
    Sjöpolisen är mobila, både på land och i vatten. När de ska mellan sjöar och hav tranporteras alla deras fartyg på trailer. Här samarbetar Henric Andersson (på land) och Lina Sandberg (på vattenskotern) för att få upp vattenskotern för hemtransport. Bild: Polisen
1/5

Under vecka 28 var sjöpolisen från region Väst på plats i region Öst för att patrullera i Vättern. Uppdraget, att jobba brottsförebyggande och ha ett särskilt öga på vattenskotrar.

Det börjar samlas en del folk runt polisbåten i Jönköpings hamn. Det är inte ovanligt, när sjöpolisen kommer till platser där båten inte syns till vardags brukar den påkalla uppmärksamhet.

- Det är ofta många som vill komma fram och titta eller ställa frågor när vi kommer in i hamnarna. Det brukar bli samtal om båtens prestation, hur vi jobbar eller detaljer om lagstiftning, säger Ulf Dahlberg vid sjöpolisen i region Väst.

Den här dagen har de med sig 59-3710, en Arronet 24,5 Surprise hyttbåt med en 300 hästars Mercury SeaPro-motor. Båten är inköpt för att klara väder och vind men hör inte till de största båtarna i sjöpolisens flotta. Den har specialutrustning för att effektivt kunna söka efter försvunna personer i vattnet och är lagom stor för patrullering i Vättern.

Patrullering i Motala och Jönköping

Sjöpolisen har under vecka 28 varit både i och omkring Motala och Jönköping där båda lokalpolisområdena hade ett uttalat önskemål om extra koll på vattenskotrar som varit ett återkommande problem när förarna inte följer lagar och förordningar. Därför hade de också med sig en av sjöpolisens vattenskotrar.

- Det är alltid lite extra kul att köra vattenskotern. Vi har utbildning att kunna köra alla våra fartyg men medan båtarna är igång året runt är vattenskotrarna bara i på sommaren. Då vill man gärna köra så mycket som möjligt för att upprätthålla kompetensen. Vi ska ju helst vara bättre på att framföra dem än alla andra på vattnet, säger Lina Sandberg, som också är en av besättningen från sjöpolisen i Väst.

När båten lägger ut och kommer utanför Jönköpingshamnens skyddande pir blir det tydligt att det inte kommer vara en dag med många fritidsbåtar på Vättern. Vågorna går höga på grund av kraftig vind och solen gömmer sig oftast bakom relativt täta moln. Ulf styr båten vant genom vågorna men reflekterar över att Vättern är lite havslik på det sättet, det kan bli ganska avancerat att ta sig fram.

- I år och förra året var det fler än vanligt som skaffade fritidsbåt på grund av pandemin. Men det är viktigt att man ser till att veta vilket väder man behärskar. Hög sjö kan vara riktigt utmanade för mindre båtar, säger han samtidigt som ögonen alltid följer nästa våg.

Det visar sig att besättningen har rätt, vädret innebär att Vättern är så gott som båtfri denna dag. Istället passar de på att ta sig bort till Huskvarna. Lina som kör vattenskotern vill ta sig in i Huskvarnaån där vattnet är lugnare.

- Vi har fått en del rapporter om att personer på vattenskotrar använder ån för att köra vårdslöst. En sådan här dag när det är för höga vågor på sjön vill jag se om jag stöter på några vattenskotrar där inne, säger hon.

Fokus på att informera

Under veckan har det blivit en del bötfällande för personer på vattenskoter men det är inte där den mesta tiden legat enligt besättningen.

- Mycket av vårt uppdrag den här veckan har handlat om att informera och jobba brottsförebyggande. Att prata med förarna på båtar och vattenskotrar så de vet vad som gäller, oavsett om de där och då gjort något fel. Det brukar uppskattas men när vi väl bötfäller finns det så klart nästan alltid starka åsikter, säger Ulf Dahlberg.

Även om sjöpolisen är en mycket specialiserad del av Polismyndigheten ser alla tre i besättningen sig som bara ytterligare en del i det operativa arbetet.

- Genom att vi är så mobila, både på vattnet men också genom att båtarna relativt enkelt kan transporteras på trailer, kan vi snabbt vara på plats där vi behövs. Det kan innebära att vi får agera ordningspoliser, skicka upp vår drönare i sök efter försvunna personer eller som när båten var här förra året då vi stoppade några ungdomar som hade rymt i en eka från sitt SiS-hem på Visingsö, säger Henric Andersson, båtens tredje besättningsman.

Samverkan med lokalpolisområden

Att det sker ett nära samarbete med lokalpolisområdet syns tydligt. De tre i besättningen har en nära dialog med poliser från ingripandeverksamheten på land och den regionala ledningscentralen.

- Vi plockade med oss en stor vattenleksak som låg och flöt ute på öppet vatten. Den bärgade vi upp via en ramp i hamnen så att lokalpolisområde Södra Vätterbygden kan ta in den som sjöfynd. Och nu ska vi snart samverka vid en demonstration på Vätterstranden där vi håller lite koll från vattnet, säger Ulf.

Lokalpolisområdet är också nöjda med att ha båten på plats. När sjöpolisen fått upp sina fartyg på trailer och börjat rulla hemåt konstaterar Fredrik Lindfors, chef för lokalpolisområde Södra Vätterbygden, att det är väldigt viktigt att polisen även syns på vattnet.

- Under senare år har vi sett en ökad trafik gällande vattenskotrar och därför känns det bra att vi har ett återkommande samarbete med sjöpolisen där de hjälper oss med att patrullera Vättern och Munksjön med sina båtar och vattenskotrar. Det är en samverkan som kommer att fortsätta, säger han.

Ulf, Lina och Henric är färdiga för den här gången men även de ser att det kommer bli fler gånger.

- Vänern och Vättern är ett uttalat ansvarsområde för oss på sjöpolisen i Väst. Vi försöker vara här både vid planerade insatser som den här men finns också tillgängliga att kalla in vid mer akuta behov. Att vi är behövda är tydligt, bara idag har vi ett flertal samtal om att båten hade behövts på andra platser inom vårt ansvarsområde, avslutar de.