Polisen varnar för telefonbedragare

Polisen varnar för att du aldrig ska lämna ut dina bankuppgifter till någon via telefon – även om uppringaren säger sig ringa från någon myndighet, spärrservice eller bank.

Under helgen inkom tre ärenden som rör bedrägerier till polisen i region Nord. I två av fallen handlar det om försök till bedrägeri och i ett tredje om bedrägeri. I alla tre fall har någon ringt upp en äldre person. Personerna som drabbades bor i Norrbotten, Västernorrland och Jämtland.

Polisen vill göra alla uppmärksamma på detta och ge tips om hur du kan skydda dig. Bedragarna kan hävda att de ringer från exempelvis olika myndigheter eller banker. De riktar gärna in sig på personer över 70 år och skapar någon typ av stress genom att exempelvis påstå att det har förvunnit en större summa pengar från den uppringdes konto. Därefter uppmanas den uppringde att aktivera sin bankdosa eller sitt mobila BankID så att banken kan stoppa transaktionen. Om detta genomförs så får bedragaren full tillgång till den uppringdes samtliga konton och kan fritt föra bort pengarna därifrån.

Var alltid skeptisk när någon okänd ringer, för att inte råka illa ut.  Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet. Ta del av polisens tips för att känna dig säkrare om du skulle bli utsatt för bedrägeriförsök.

För media:

Kristoffer Morén, förundersökningsledare och brottsamordnare i region Nord, finns tillgänglig för media till klockan 17 den 31 januari. Han nås på 072-5432380.

Så skyddar du dig mot telefonbedrägerier

  • Använd aldrig din bankdosa eller bank-id på uppmaning av någon som oväntat kontaktar dig.
  • Lämna aldrig ut koder eller andra känsliga uppgifter till någon. Någonsin. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
  • Om någon du inte känner ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en nära släkting eller från banken, ett företag eller en myndighet.
  • Lita inte på den som kontaktar dig bara för att den har personliga uppgifter om dig. Bedragare kan hitta information på nätet för att lura dig.
  • Om du drabbas av eller misstänker bedrägeri, kontakta din bank omgående. Polisanmäl alltid och ta stöd av människor i din närhet.