Polisen i lokal informationskampanj om telefonbedrägerier

Annons med text om hur man undviker att bli lurad av bedragare.

Telefonbedrägerier mot äldre är ett stort problem och nu gör Polismyndigheten en lokal kampanj i tidningarna i Dalarna.

Under ett antal år har Polisen varnat för telefonbedrägerier där bedragare ringer upp främst äldre för att få dem att logga in på sina bank-ID:n eller läsa upp siffror från bankdosa eller betalkort. På det viset har bedragarna kommit åt pengar och livsbesparingar har försvunnit från de äldres bankkonton.

Varningarna har gått ut på polisens egna sociala medier eller via polisen.se och har vid flera tillfällen gjort att polisanmälningarna minskat efter att varningarna gått ut. Nu genomför Polismyndigheten i polisområde Dalarna en ny åtgärd för att minska risken att bli lurad. Genom att sätta ut annonser med de viktigaste råden i lokaltidningarna kan de äldre enkelt klippa ut dessa och sätta upp dem hemma på väggen eller kylskåpsdörren. På det viset blir det enklare att komma ihåg vad man ska göra om en misstänkt bedragare ringer.

- Eftersom de flesta som råkar ut för telefonbedrägerier är äldre och dessa oftast prenumererar på en lokaltidning i pappersform, blir det enkelt att klippa ut våra råd och på det viset minska risken att bli lurad och bli av med pengar, säger Matilda Eriksson Renberg, bedrägeriutredare på utredningssektionen i polisområde Dalarna.

De råd som står i polisens annons är följande:

  • Lägg på luren. Om du är misstänksam – lägg på. Ju tidigare du avbryter samtalet desto större chans har du att sätta stopp för bedragaren.
  • Logga inte in. Använd inte din bankdosa eller ditt bank-id.
  • Lämna inte ut siffror. Till exempel koder från din bankdosa eller betalkort.

 I annonsen finns också information om vad man ska göra om man blir drabbad samt lite hjälp på vägen vad man ska svara om en bedragare ringer.

Bedragarnas knep

  • Stress är bedragarnas bästa verktyg – de kan få dig att tro att du håller på att förlora dina pengar eller att en anhörig råkat illa ut.
  • De som ringer kan vara andra än de utger sig för – även om de verkar trovärdiga och har personlig information om dig.
  • Det går inte att se eller höra att de är bedragare.
  • Följ därför våra råd – även när du egentligen inte är misstänksam.
  • Seriösa företag, myndigheter och organisationer tar aldrig kontakt och ber dig att logga in på bankdosa eller lämna ut siffror.
  • Du har ingen skyldighet att vara artig när någon ringer – bedragaren kan använda det mot dig.