Handläggare till rättsavdelningen i Luleå

Organisation

Rättsavdelningen

Kommun

Luleå

Län

Norrbottens län

Utlyst

10 augusti 2022

Ansök senast

09 september 2022

Referensnummer

A444.981/2022

Arbetsbeskrivning

Att arbeta som multihandläggare inom områdena sekretess och registratur innebär att du jobbar ungefär halvtid med respektive område men graden kan påverkas utifrån arbetsbelastning inom respektive område. Arbetet kommer vara tydligt schemalagt.

 Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav.

Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar och mellan- och centralarkiv. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:

  • ansvara för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring
  • bedöma och hantera allmänna handlingar i enlighet med regelverket och interna bestämmelser
  • delta i postöppning, fördela inkommande post och e-post, diarieför handlingar m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområden
  • göra sökningar och plockar fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten och till allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter, massmedia m.fl. som begär att få ut allmänna handlingar
  • göra sekretessbedömningar och lämnar ut allmänna handlingar
  • tillsammans med övriga medarbetare ständigt förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
  • informera och utbilda medarbetare i diarieföring i allmänna diariet

 Även andra arbetsuppgifter inom rättsenhetens övriga ansvarsområde kan förekomma vid behov. Tidsbegränsad anställning t o m 2023-08-31

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Eftergymnasial utbildning inom juridik, registratorsutbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
  • God datorvana

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen och Förvaltningslagen
  • Erfarenhet av registratorsarbete och administration i offentlig förvaltning
  • Erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning i närtid
  • Erfarenhet av handläggning av utlämnande av allmänna handlingar
  • Arbetslivserfarenhet av elektroniskt ärende- och dokumenthanteringssystem
  • Arbetslivserfarenhet i rollen som registrator de senaste 5 åren
  • B-körkort
  • Kunskaper i engelska i tal och skrift

Arbetsuppgifterna ställer krav på att hålla god struktur, noggrannhet och ordningssinne vilket är en förutsättning för ett professionellt utförande av arbetsuppgifterna. Du kan arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är serviceinriktad, omdömesgill och ansvarstagande, har god problemlösningsförmåga och har ett eget driv utifrån givna ramar. Du har god pedagogisk förmåga. Det kräver även att du har en utpräglad förmåga att snabbt kunna växla i arbetstempo och arbetsuppgifter.

 

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Susanne Bäcklund, susanne.backlund@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Thomas Blomgren thomas.blomgren@polisen.se

 

Fackliga företrädare

Saco-S: Andreas Johansson, 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10;
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning tom 2023-08-31

Arbetsort: Luleå

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Handläggare/Registrator

 Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

 Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 9 sept. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A444.981/2022 i mailets ärendemening.

 Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A444.981/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

 Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.