Registratorer till informationsförvaltning i Stockholm

Vi söker nu registratorer till rättsavdelningen med placering vid informationsförvaltning i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet.

Organisation

Rättsavdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

12 augusti 2022

Ansök senast

12 augusti 2022

Referensnummer

A393.148/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.

Rättssektionen i Region Stockholm är uppdelad i tre verksamhetsområden som består av Förvaltningsrätt, Rättstillämpning och Informationsförvaltning. Det är i det sist nämnda verksamhetsområdet som registratur- och arkivfunktioner ingår. Registraturen är placerad på Kungsholmen samt i Flemingsberg, Sollentuna, Arlanda och Visby.

·       

Arbetsbeskrivning

Informationsförvaltning innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster.

Som registrator är du ett viktigt verksamhetsstöd i Polismyndighetens hantering av allmänna handlingar. Du ansvarar för att upprätthålla en effektiv och rättssäker diarieföring och är van vid digitalt ärende- och dokumenthanteringssystem. Som registrator bedömer och hanterar du allmänna handlingar i enlighet med gällande bestämmelser. I rollen förväntas du tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar, samt med hjälp av din pedagogiska förmåga informera och utbilda medarbetare i diarieföring i det allmänna diariet.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:

  • delta i postöppningen
  • fördela inkommande post och e-post
  • diarieföra handlingar
  • söka fram ärenden till medarbetare inom Polismyndigheten
  • stödja medarbetare internt med din kompetens
  • agera på förfrågningar från allmänheten, försäkringsbolag, andra myndigheter och massmedia vid begäran om att få ut allmänna handlingar
  • bemanna telefonslingan för inkommande interna och externa samtal
  •  tillsammans med övriga medarbetare ständigt kvalitetssäkra och förbättra diarieföringen av allmänna handlingar
  • informera och stötta medarbetare i diarieföring i allmänna diariet

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • gymnasieutbildning eller motsvarande
  • för området relevant utbildning som exempelvis registratorsutbildning alternativt förvärvade erfarenheter som registrator som arbetsgivaren bedömer relevant
  • mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • goda kunskaper i engelska i tal och skrift
  • mycket god datorvana/använt datorn som huvudsakligt arbetsverktyg
  • mycket god erfarenhet av IT-baserade ärende- och dokumenthanteringssystem

  

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • tidigare erfarenhet av registratorsarbete inom offentlig förvaltning
  • god vana i Officepaketet
  • minst 2 års erfarenhet i rollen som registrator de senaste 5 åren
  • kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionens ansvarsområden (förvaltningslagen, polisen)
  • goda kunskaper i engelska i tal och skrift
  • kunskap inom offentlighet och sekretesslagstiftning

 

Personliga egenskaper

Vi söker dig som gillar att arbeta såväl självständigt som i grupp. Att kunna axla rollen som registrator, i en arbetsmiljö som periodvis har hög arbetsbelastning, kräver att du har förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete. Vidare förväntas du på egna initiativ inom givna ramar lösa de frågor som dyker upp och vi ser därför att du är lösningsorienterad.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Teija Peltonen teija.peltonen@polisen.se

eller tf rekryterande chef: Sandra Brodd <sandra.brodd@polisen.se>  

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Ingrid Lindtorp, ingrid.lindtorp@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO, Andreas Johansson, 0730841301

Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10

Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92

Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning
Arbetsort: Kungsholmen.

Arbetstid: Flextid
Tillträde: Så snart som möjligt, enligt överenskommelse
Funktion: Registrator

 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Denna tjänst kräver svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 augusti 2022.  

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Märk din ansökan med ref.nr. A393.148/2022 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A393.148/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

 

 

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 34 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sök jobbet

Ansök via e-post