Gruppchef till IT-avdelningens Verksamhetssamordning

Organisation

IT-avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

05 maj 2022

Ansök senast

24 maj 2022

Referensnummer

A255.743/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Brinner du för utveckling av arbetsmetodik och verktyg som effektiviserar arbetet och förbättrar kvaliteten i verksamheter, samtidigt som du är delaktigt i ett viktigt samhällsuppdrag? Då har vi utmaningen för dig. Vi erbjuder dig stimulerande och omväxlande arbetsuppgifter med ett självständigt ansvar och möjlighet till löpande kompetensutveckling. 

Som anställd på It-avdelningen på Polismyndigheten är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Våra system används i polisernas vardag dygnet runt, året runt. 

Polisens IT- avdelning har ca 1 000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 34 000 medarbetare. Avdelningen ansvarar för att, i dialog med kärnverksamheten upphandla, utveckla, livscykelhantera, ge support och sköta drift av samtliga it-system och därtill hörande it-infrastruktur. 

Enheten IT-kundservice ansvarar för teknisk support, incidenthantering, behörigheter, IT-beställningar och digitala utbildningar. Här arbetar både generalister och experter och vi finns på flera orter i Sverige. Enheten består idag av ca 110 medarbetare fördelade på två sektioner och en grupp, Verksamhetssamordning. 

Gruppen Verksamhetsamordning som vi nu söker en gruppchef för, består av 15 medarbetare och samlar ansvarsområden som är IT-kundservice gemensamma. Gruppens ansvarsområden är Knowledge Management, produktion av digitala utbildningar, formulär och analys och uppföljning av It-kundservice.

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som gruppchef för Verksamhetssamordning
Som chef för Verksamhetssamordning rapporterar du till enhetschefen för It-kundservice samt ingår i dennes ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdraget genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. 

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet. 

Rollen innebär att du behöver kunna växla mellan strategisk och operativ planering och är kommunikativ. Som chef verkar du för en miljö som stimulerar till samarbete, samverkan och ett fortgående utvecklingsarbete.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • för funktionen relevant akademisk examen eller för tjänsten relevant utbildning kombinerat med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • minst några års aktuell erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer (direkt ledarskap)
  • minst några års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbeten med effektiva och automatiserade processer som mål
  • minst ett års erfarenhet av att arbeta i enlighet med metodiken ITIL
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

  • erfarenhet av att leda inom en statlig myndighet eller offentlig verksamhet
  • erfarenhet av en liknande roll i en komplex IT-organisation
  • chefs- och ledarskapsutbildning för direkt nivå

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

  • Analys och helhetssyn
  • Mål och resultat
  • Utveckling och förändring
  • Social säkerhet
  • Muntlig och skriftlig kommunikation
  • Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. 

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av enhetschef Kundservice Adriana Talaba,
tel 072-530 53 21, adriana.talaba@polisen.se 

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult AnnaKarin Jungerfelt,
tel 0738-01 33 25

Fackliga företrädare

Saco-S: Andreas Johansson,  073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidareanställning med funktion som gruppchef
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placering i Stockholm, Kungsholmen

Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 19 maj 2022 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A255.743/2022 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

I din ansökan vill vi att du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!