Sektionschefer för Utrednings-, Lagföring- och Forensiska system på IT-avdelningen

Organisation

IT-avdelningen

Län

Stockholms län

Utlyst

06 maj 2022

Ansök senast

23 maj 2022

Referensnummer

A251.830/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

År 2024 ska verksamheten ha vuxit till drygt 38 000 medarbetare från dagens dryga 34 000. Vill du bidra i Polisens utveckling och bidra i det omfattande utvecklingsarbete som myndigheten genomgår? Då kan det här vara något för dig!

Som anställd på Polismyndighetens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Polisens IT-avdelning har cirka 1000 anställda och ansvarar för all IT som används av myndighetens cirka 34 000 medarbetare. Avdelningen ansvarar för att, i dialog med kärnverksamheten upphandla, utveckla, livscykelhantera, ge support och sköta drift av samtliga it-system och därtill hörande it-infrastruktur.

Enheten Utredning, Lagföring och Forensiska system växer och därför behöver vi utöka med 3 nya Sektionschefer. Enheten har ett helhetsansvar för utveckling, förvaltning och livcykelhantering av systemstöden för polisens Utredningsverksamhet och för den Forensiska verksamheten. Här arbetar både generalister och experter och finns placerad i Stockholm.

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som Sektionschef för Utredning-, Lagföring- och Forensiska system

Sektionen Utredningssystem ansvarar för systemstöden till polisens utredningsverksamhet.

Sektionen Lagföring, uppbörd och register ansvarar för systemstöden kopplade till polisens ordningsbotshantering, automatiserad trafiksäkerhetskontroll och registersystem som misstanke- och belastningsregistret.

Sektionen Forensiska system ansvarar för systemstöden i den forensiska verksamheten systemstöd för biometri, avancerad bildanalys it-brott och it-forensik.

Som sektionschef inom Polisens IT-avdelningen agerar du på indirekt chefsnivå, där du leder och utvecklar medarbetare och verksamhet i en organisation som bidrar till samhällsnytta. Det innebär ett spännande och omfattade uppdrag i händelsernas centrum. Vi söker dig som är strukturerad, flexibel och kan arbeta både operativt och strategiskt. Det krävs förmåga att se och förstå verksamhetens roll i ett övergripande perspektiv, där samverkan med hela Polismyndigheten är av stor vikt. Du kommer bland annat att ansvara för verksamhetens planering, leveranser, uppföljning samt ekonomi.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer

Vi söker tre sektionschefer som har flera års erfarenhet av ledarskap och att leda utveckling utifrån agila arbetssätt med stort leveransfokus. Du har erfarenhet av att leda verksamhet i förändring, med effektiva, automatiserade processer som mål, i kombination med hög service. Du är analytisk och kommunikativ och som chef verkar du för en miljö som stimulerar till samarbete, samverkan och ett fortgående utvecklingsarbete.

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • för funktionen relevant högskoleexamen/utbildning eller motsvarande
  • minst två års aktuell erfarenhet som chef på direkt nivå eller indirekt nivå
  • minst två års aktuell erfarenhet av att ha arbetat med agila metoder
  • ett par års erfarenhet av produktutveckling inom it-området
  • ett par års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande lednings forum

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

  • minst ett års erfarenhet av att driva och leda arbete genom andra chefer
  • erfarenhet av att leda IT-utveckling inom en statlig myndighet eller offentlig verksamhet
  • chefs- och ledarskapsutbildning
  • erfarenhet av arbete i Polismyndigheten och god kunskap om vår verksamhet
  • minst 3 års aktuell erfarenhet av att arbetat i stora och komplexa organisationer

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

  • Analys och helhetssyn
  • Mål och resultat
  • Utveckling och förändring
  • Social säkerhet
  • Muntlig och skriftlig kommunikation
  • Skapa delaktighet och motivation

Länk till ledarkriterierna.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av rekryterande chef, Enhetschef Sanna Östmark, tfn: 010- 563 71 21, e-post: sanna.ostmark@polisen.se

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Martin Brorsson, telefon 0725-02 39 35

Fackliga företrädare

SACO-S: Andreas Johansson, tfn 073-084 13 01
Polisförbundet: Sofia Ask, tfn 010-56 387 10
ST: Johan Gertz, tfn 010-56 770 92
SEKO: Karna Tillheden, tfn 010-56 166 27

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placering vid IT-avdelningen i Stockholm

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 23 maj 2022 till jobb.chef@polisen.se. Märk din ansökan med ref.nr. A251.830/2022 i mailets ärendemening.

I din ansökan vill vi att du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan, märkt med ref.nr, via post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult Martin Brorsson på tfn. 0725-023935.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 23 maj 2022!

Sök jobbet

Ansök via e-post