Junior it-arkivarie till sektionen för informationsförvaltning i Stockholm

Organisation

Rättsavdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

08 november 2022

Ansök senast

22 november 2022

Referensnummer

A629.557/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Rättsavdelningen ansvarar för Polisens informationsförvaltning, rättslig styrning och stöd samt förvaltningsrätt. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.

Som it-arkivarie bidrar du till att utveckla och möjliggöra polisens uppdrag genom att säkerställa en korrekt och effektiv informationshantering i verksamhetsprocesser och it-system. Du är verksam vid sektionen för informationsförvaltning och är en av polisens specialister inom arkivering, dokumenthantering, gallring och bevarande av digital information.

Arbetsbeskrivning

I arbetet som it-arkivarie kommer du att vara med och utveckla Polismyndighetens informationshantering och arkivverksamhet. Du kommer att fokusera på hantering av polisens digitala information och e-arkiv. Arbetsuppgifterna är varierade. Du får möjlighet att växa och utvecklas i din roll genom att ingå i ett team av erfarna it-arkivarier och samarbeta med uppdragsledare, verksamhetsutvecklare, processledare och jurister. Du får t.ex. delta med din specialistkompetens i utveckling av it-system och verksamhetsprocesser, göra utredningar och analyser inom arkivområdet, delta i projekt och uppdrag och vara med och ansluta it-system till e-arkivet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, innefattande minst 
    60 hp/40 p i arkiv-/informationsvetenskap
  • god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
  • god förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

 

Det är meriterande med:

  • akademisk examen med arkivvetenskap (eller motsv.) på grundnivå eller avancerad nivå
  • erfarenhet av arbete som arkivarie i offentlig sektor
  • erfarenhet av arbete som arkivarie med digital informationshantering
  • erfarenhet av att arbeta med e-arkiv
  • erfarenhet av att ställa krav på informationshantering vid it-/och verksamhetsutveckling
  • erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar eller motsvarande analyser av informationshantering

 

Personliga egenskaper                                                                                                

I rollen som it-arkivarie ingår att analysera, kravställa och värdera information i en komplex och omfattande organisation. Därför är det viktigt med god analytisk förmåga, ansvarstagande och förmåga att arbeta självständigt. Eftersom du ingår i ett team och samverkar med många olika yrkesgrupper i myndigheten är samarbets-förmåga och kommunikation av stor vikt.  För att lyckas i rollen behöver du också vara inriktad på att leverera resultat med god kvalitet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta processledare för E-arkiv:

Karin Wåhlberg, karin.wahlberg@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta gärna ansvarig HR-konsult:Anna Orhall, anna.orhall@polisen.se

Vid övriga frågor kan du kontakta rekryterande chef:

Anders Malmström, Anders.malmstrom@polisen.se

 

Fackliga företrädare

SACO, Andreas Johansson, 073-084 13 01

Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10

Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92

Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27

 

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivarie, Rättsavdelningen, Informationsförvaltning, Information och e-förvaltning 3

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se, senast tisdag den 22 november 2022. Ansökningar till denna befatt-ning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A629.557/2022 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A629.557/2022 via post till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Varmt välkommen med din ansökan!