Handläggare Säkerhetsavdelningen – Stockholm

Vill du vara delaktig i att skydda det mest skyddsvärda hos Sveriges största myndighet? Vi bedriver en mångfacetterad verksamhet där tillit, integritet och professionalitet värdesätts högt och där vi gör skillnad tillsammans.

Organisation

Säkerhetsavdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

16 november 2022

Ansök senast

30 november 2022

Referensnummer

A649.137/2022

Arbetsplatsbeskrivning

 Polismyndigheten består av cirka 34 000 medarbetare och är organiserad i sju regioner och åtta avdelningar. Säkerhetsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten med ca 130 anställda som leds av avdelningschefen som också är myndighetens säkerhets- och säkerhetsskyddschef. Avdelningen ansvarar för Polismyndighetens verksamhetsskydd och säkerhetsskydd, vilket omfattar bl.a. skydd av egendom, medarbetare, information samt hantering av säkerhetsprövningar och säkerhetsärenden för polisregioner såväl som för avdelningar. På avdelningen finns också ett kansli. Säkerhetsavdelningen söker nu säkerhetshandläggare med placering i polisregion Stockholm.

Arbetsbeskrivning

Som säkerhetshandläggare kommer du att arbeta med säkerhets- och verksamhetsskyddsärenden på regional nivå. I uppdraget ingår att ge stöd, rådgivning och att vara kravställare i frågor som rör framförallt fysisk säkerhet, personalsäkerhet och skydd av medarbetare. Tjänsten utgår från Kungsholmen alternativt polisområde Nord.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Fysisk säkerhet, personalsäkerhet eller skydd av medarbetare
• Säkerhetsskydd och riskhantering
• Incidenthantering
• Risk- och sårbarhetsanalyser
• Representera Säkerhetsavdelningen inom polisregionen
• Delta i nationella projekt inom Polismyndigheten
• Utbilda internt i säkerhetsfrågor
• Utbilda och skapa förståelse för polisens säkerhetsarbete på flera olika nivåer.
• Stabsarbete kan förekomma

Resor förekommer i tjänsten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:
• gymnasieutbildning, i kombination med minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet inom myndighet eller annan organisation inom exempelvis säkerhetsområdet, brottsbekämpning, rekrytering eller motsvarande
• grundläggande kunskaper inom säkerhetsskydd
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, då arbetet kräver att du kan författa myndighetsbeslut och skrivelser
• B-körkort då resor förekommer i tjänsten
• svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• arbetat med säkerhetsfrågor utifrån säkerhetsskyddslagen
• en grundläggande kunskap om Polismyndigheten, dess organisation och verksamhet
• erfarenhet av att hålla utbildningar eller genomföra presentationer
• utbildning om lagar och förordningar som reglerar säkerhetsskyddsområdet
• erfarenhet av att självständigt driva och genomföra kvalificerade utredningar samt hålla förhör alternativt hålla säkerhetsrelaterade intervjuer eller samtal
• erfarenhet av arbete på nationell nivå
• kunskap och vana av diarieföring samt administration

Personliga egenskaper
För att passa i rollen behöver du vara självständig med en god förmåga att tolka, utvärdera och hantera komplex och skyddsvärd information och utifrån det kunna göra urval och prioriteringar. Du är noggrann med hög integritet och sekretessmedvetenhet, är trygg i dig själv och litar på din egen förmåga i att göra bedömningar. Du har en god förmåga att driva processer, ta egna initiativ och tempoväxla för att lösa avdelningens uppdrag.

Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en mycket god kommunikativ förmåga. Vidare är du en flexibel lagspelare som har lätt för att samverka med andra på ett smidigt sätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Emma Hedenvind, emma.hedenvind@polisen.se
Avseende personalsäkerhet/skydd av medarbetare; Katarina Grönberg, katarina.gronberg@polisen.se
Avseende fysisk säkerhet; Jan-Peter Lakso, jan-peter.lakso@polisen.se

Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig HR-konsult Mariana Mashoun, marianay.mashoun@polisen.se

Fackliga företrädare

SACO Andreas Johansson 073-084 13 01
Polisförbundet Sofia Ask 070-841 40 89
SEKO Polisen och Fackförbundet ST nås via polisens växel 11414

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Stockholm

Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Handläggare, Säkerhetsavdelningen

 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

 

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.syd@polisen.se senast den 30 november. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter Märk din ansökan med ref.nr. A649.137/2022 i mailets ärendemening.

 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult Mariana Mashoun, mariana.mashoun@polisen.se, 070-2950024.

 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 

Varmt välkommen med din ansökan!


 

Sök jobbet

Ansök via e-post