Presstalespersoner till kommunikationsavdelningen, Göteborg

Vill du arbeta i en av Sveriges mest spännande myndigheter? Nu finns möjligheten att medverka i Polismyndighetens samlade kommunikationsarbete där vi bidrar till att öka tryggheten i människors vardag och deltar i utvecklingen av vår gemensamma verksamhet

Organisation

Kommunikationsavdelningen

Kommun

Ale, Alingsås, Åmål, Bengtsfors, Bollebygd, Borås, Dals-ed, Essunga, Falköping, Färgelanda, Göteborg, Götene, Grästorp, Gullspång, Härryda, Herrljunga, Hjo, Karlsborg, Kungälv, Lerum, Lidköping, Lilla edet, Lysekil, Mariestad, Mark, Mellerud, Mölndal, Munkedal, Öckerö, Orust, Partille, Skara, Skövde, Sotenäs, Stenungsund, Strömstad, Svenljunga, Tanum, Tibro, Tidaholm, Tjörn, Töreboda, Tranemo, Trollhättan, Uddevalla, Ulricehamn, Vänersborg, Vara, Vårgårda

Län

Västra Götalands län

Utlyst

23 september 2022

Ansök senast

12 oktober 2022

Referensnummer

A538.030/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 35 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, samt ett antal nationella avdelningar. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Kommunikationsavdelningen är en nationell avdelning som har medarbetare i samtliga sju polisregioner. Avdelningens uppdrag är att leda och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete och vara ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten, dygnets alla timmar. Tjänsterna är placerade på kommunikationsavdelningen Väst som består av 22 personer. Medarbetarna sitter i Göteborg och Halmstad men verkar över hela regionen. KA Väst består av såväl poliser som civilanställda vars främsta uppdrag är att stötta regionen i kommunikationsfrågor, strategiska och operativa. Några av medarbetarna har även nationella uppdrag och ansvarsområden.

Presstalespersonerna har sin arbetsplats i centrala Göteborg. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Arbetsbeskrivning

Ditt uppdrag är primärt att avlasta vakthavande befäl på regionledningscentralen i mediefrågor, framförallt via telefon. Du kommer att skriva och publicera händelsenotiser där media och medborgare kan ta del av vad som har hänt senaste dygnet på polisen.se. Du ger intervjuer, såväl inspelade som direktsända, för press, radio, tv eller via andra digitala kanaler.

Du arbetar också med mer planerad och långsiktig kommunikation och skriver nyhetstexter och reportage om polisens verksamhet, håller utbildningar samt stöttar chefer och nyckelfunktioner inför deras möte med media. Du ingår i polisens stabsarbete vid större händelser/kriser och arbetar med kommunikationsplanering i olika projekt eller verksamhetsområden.

Du arbetar periodplanerat dagar och kvällar samt vissa helger. Viss beredskap ingår i tjänsten.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Avslutad svensk polisutbildning, alternativt avslutad utbildning inom journalistik eller medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som kan bedömas likvärdig
  • Minst ett par års aktuell arbetslivserfarenhet som är relevant för tjänsten

 För att lyckas i rollen behöver du ha:

  • Goda kunskaper och erfarenhet av arbete knutet till relevant lagstiftning, exempelvis vad gäller offentlighet och sekretess
  • Dokumenterad erfarenhet av att producera skriftlig information, exempelvis texter, talepunkter eller faktaunderlag
  • Goda kunskaper i Officepaketet

Du behöver ha mycket goda kunskaper att uttrycka dig på svenska i tal och skrift, samt goda kunskaper att uttrycka dig på engelska i tal och skrift.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och kräver svenskt medborgarskap.

Meriterande

Följande är särskilt meriterande:

  • Aktuell erfarenhet av arbete knutet till polisär verksamhet och/eller goda kunskaper om polisiära frågor och statlig verksamhet
  • Erfarenhet av att ha gett/genomfört intervjuer via telefon, fysiskt på plats eller via andra digitala plattformar

Följande är i övrigt meriterande:

  • Erfarenhet av att arbeta med sekretesskänsligt material
  • Arbete med kriskommunikation
  • Erfarenhet av arbete med digitala publiceringsverktyg för webb, sociala medier, nyhetsbrev och/eller arbete med rörlig bild
  • Språkkunskaper som kan vara relevanta i riktade kommunikationsinsatser mot större språkgrupper

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer krav på att du har gott omdöme samt har god källkritisk förmåga. Vi ser vidare att du har lätt för att samarbeta inom och utom kommunikationsavdelningen och kan hantera flera parallella engagemang och intressenter. I din roll har du förmåga att skapa förtroende och dina arbetsuppgifter utförs med kvalitet i fokus.  

Arbetet ställer krav på en god förmåga att kunna växla mellan planerat och händelsestyrt arbete samt mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter och hantera stundtals högt tempo. Vi ser därför att du är ansvarstagande, samvetsgrann och gärna delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om uppdraget? Välkommen att kontakta rekryterande chef Malin Sahlström kommunikationschef i polisregion Väst, malin.sahlstrom@polisen.se, tfn 010-5653181

Har du frågor om rekryteringsprocessen? Välkommen att kontakta HR-konsult, Emil Bengtsson, emil.bengtsson@polisen.se

Fackliga företrädare

Facklig information lämnas av:

Andreas Johansson, SACO, tfn 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Arbetsort: Göteborg/Ernst Fontells plats

Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med provanställning om 6 månader

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Periodplanerad

Tillträde: Enligt överenskommelse

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast: 12 oktober 2022. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Skicka din ansökan via e-post till jobb.na@polisen.se och märk din ansökan med diarienummer: A538.030/2022 i mailets ärendemening.

I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med diarienummer: A538.030/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post