Sektionschef för Nationella administrativa system på It-avdelningen

Organisation

IT-avdelningen

Kommun

Botkyrka, Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn, Österåker, Salem, Sigtuna, Södertälje, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Tyresö, Upplands väsby, Upplands-bro, Vallentuna, Värmdö, Vaxholm

Län

Stockholms län

Utlyst

15 september 2022

Ansök senast

03 oktober 2022

Referensnummer

C103069/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

År 2024 ska verksamheten ha vuxit till drygt 38 000 medarbetare från dagens dryga 34 000. Vill du bidra i Polisens utveckling och bidra i det omfattande utvecklingsarbete som myndigheten genomgår? Då kan det här vara något för dig!

Som anställd på Polismyndighetens It-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Polisens It-avdelning har cirka 1000 anställda och ansvarar för all It som används av myndighetens cirka 34 000 medarbetare samt digitala tjänster för medborgare. Avdelningen ansvarar för att, i dialog med kärnverksamheten upphandla, utveckla, livscykelhantera, ge support och sköta drift av samtliga It-system och därtill hörande It-infrastruktur.

Enheten Medborgarkontakt & Myndighetsgemensamma system inom Polisens It- avdelning har till uppgift att leverera relevant It-stöd till medborgare samt interna nationella avdelningar och processägare.

Sektionen Nationella administrativa system ingår i denna enhet och hanterar leveranser till de interna nationella avdelningarna, vilka är Ekonomiavdelningen, HR-avdelningen, Rättsavdelningen, Kommunikationsavdelningen och Nationella operativa avdelningen. Fokus är på automatisering och digitalisering av arbetssätt. Exempel på system är ekonomisystem, kassasystem, personalsystem, rekryteringsplattformar, digitala lärplattformar, kursadmin, vapensimulatorer och inventariesystem för vapen, fordon, beklädnad etc. I dessa stora, komplexa administrativa system sker It-utvecklingen i nära samverkan med avtalade leverantörer. Eftersom sektionen ansvarar för en stor mängd inköpta, upphandlade system sker mestadels konfiguration av dessa system inom it-avdelningen. Större utvecklingsuppdrag genomförs löpande där programmering och vidareutveckling sker med hjälp av beställningar till respektive leverantör.

Sektionen inkluderar tre grupper med tre direktrapporterande gruppchefer. Medarbetarna på sektionen är uppdragsledare, testare, tekniska specialister och krav-/behovsanalytiker.

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som Sektionschef för Nationella administrativa system
Detta är ett spännande och omfattade uppdrag i händelsernas centrum. Vi söker dig som har ett stort engagemang, där du med erfaren hand och god struktur leder din sektion. Vi förutsätter att du drivs av digitaliseringens möjligheter och av It-utveckling som sker i nära samverkan med leverantörerna. Det krävs förmåga att se och förstå verksamhetens roll i ett övergripande perspektiv, där både intern och extern samverkan är av stor vikt för att lösa uppdraget på bästa sätt. 

Som sektionschef för Nationella adminstrativa system vid It-avdelningen agerar du på indirekt chefsnivå (chef över chefer) där du leder och utvecklar medarbetare och verksamhet i en organisation som bidrar till samhällsnytta. Du rapporterar till Enhetschefen och ingår i enhetens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för sektionens verksamhet inom området Nationella administrativa system och dess resultat. Detta innebär mycket nära samarbete och kontakt med främst ledningsgrupper inom ekonomiavdelningen, HR-avdelningen samt Rättsavdelningen. Som Sektionschef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har flera års erfarenhet av ledarskap av både chefer och medarbetare samt är erfaren inom området leverantörsstyrning. Det är stora, komplexa system som innebär att sektionen behöver agera nära verksamheten och leverantörerna i It-utvecklingen. Som chef verkar du för en miljö som stimulerar till samarbete, samverkan och ett fortgående utvecklingsarbete. Du behöver ha god erfarenhet av den verksamhet som en ekonomiavdelningen och/eller HR-avdelning verkar inom. Det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga där du kan förmedla budskap och information samt ha en utvecklande dialog.  

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • för funktionen relevant högskoleexamen/utbildning med inriktning ekonomi
  • minst tre års aktuell erfarenhet som chef på direkt nivå (direkt ledarskap-chef för medarbetare)
  • minst tre års aktuell erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • god erfarenhet av arbete med ekonomistyrning, budget och redovisning i stor och komplex verksamhet
  • god erfarenhet av leverantörsstyrning av externt kontrakterade leverantörer i komplex verksamhet
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum

 Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har: 

  • minst ett års erfarenhet av att driva och leda arbete genom andra chefer (chef för chefer)
  • god erfarenhet från ekonomisystem, inventariesystem, kassasystem, personalsystem, lönesystem och/eller digitala utbildningsplattformar
  • god erfarenhet av offentliga upphandlingar och införande av standardverktyg i storskalig verksamhet
  • god erfarenhet av kontakt och dialog med interna processägare för gemensam prioritering av It-utvecklingsområden
  • erfarenhet av att leda It-utveckling inom en statlig myndighet eller offentlig verksamhet
  • chefs- och ledarskapsutbildning

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor: 

  • Analys och helhetssyn
  • Mål och resultat
  • Utveckling och förändring
  • Social säkerhet
  • Muntlig och skriftlig kommunikation
  • Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas. 

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av Enhetschef Petra Marcusson, telefon 072-5081160 petra.marcusson@polisen.se

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Maria Uebel, telefon 073-8034876, e-post maria.uebel@polisen.se.

Fackliga företrädare

SACO-S: Andreas Johansson, tfn 073-084 13 01

Polisförbundet: Sofia Ask, tfn 010-56 387 10

ST: Johan Gertz, tfn 010-56 770 92

SEKO: Karna Tillheden, tfn 010-56 166 27

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placering vid It-avdelningen i Stockholm

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 3 oktober 2022. I din ansökan vill vi att du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan, märkt med ref.nr, via post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 3 oktober 2022! 

Sök jobbet

Ansökan sker via polisens rekryteringsverktyg