Sektionschef för Polisens Kontaktcenter, PKC, vid Operativa enheten, Norrtälje

Organisation

Polisregion Stockholm

Kommun

Botkyrka, Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn, Österåker, Salem, Sigtuna, Södertälje, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Tyresö, Upplands väsby, Upplands-bro, Vallentuna, Värmdö, Vaxholm

Län

Stockholms län

Utlyst

16 september 2022

Ansök senast

03 oktober 2022

Referensnummer

A518.276/2022

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? 

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag. 

Operativa enheten

Operativa enhetens uppdrag är att aktivt stödja lokalpolisområden, polisområden och enheter i sitt grunduppdrag. Detta gör vi genom att utveckla och tillhandahålla specialistförmåga som höjer den operativa effekten i arbetet med regionens problembild. Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en viktig del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i polisregion Stockholm.

Enheten består av ett flertal sektioner:

  • Trafikpolis
  • Sjöpolis
  • Polishundar
  • Polisrytteri
  • Insatsstyrkan
  • Operativa kommunikativa insatser
  • Regionledningscentral
  • Polisens kontaktcenter

Polisens kontaktcenter (PKC) är allmänhetens första kontakt med polisen genom det nationella telefonnumret 114 14. PKC region Stockholm är den mest omfattande verksamheten inom Polisregion Stockholms operativa enhet med drygt 300 anställda. PKC region Stockholm är uppdelat i fem sektioner och leds av en samordnande sektionschef. Fyra sektioner är geografiskt spridda inom regionen, var och en leds av en sektionschef och inom varje sektion arbetar gruppchefer, förundersökningsledare och operatörer.
PKC:s huvudsakliga arbetsuppgifter är att upprätta polisanmälningar, ta emot tips och utföra förstahandsåtgärder inom brottsutredning genom att exempelvis hålla målsägande- och vittnesförhör per telefon och genomföra digitala dörrknackningar. Verksamheten bedrivs under årets alla dagar, dygnet runt. PKC region Stockholm är en del av ett nationellt verksamhetsområde som finns i alla sju polisregionerna i Sverige.

Varje månad tar PKC Stockholm emot ca 30 000 anmälningar, vilket utgör ca 70 % av regionens anmälningsupptagning, varför PKC har möjlighet att göra stor skillnad för regionens brottsuppklaring när rätt åtgärder vidtas direkt.

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som Sektionschef för PKC Norrtälje

Som sektionschef för PKC rapporterar du formellt till chefen för den operativa avdelningen, men du ingår i den samordnande sektionschefens ledningsgrupp tillsammans med övriga PKC-chefer i regionen, där du aktivt bidrar och där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. I ledningsgruppen bidrar du till helheten för hela PKC Stockholm.

Du har särskilt ansvar för din PKC-sektions verksamhet och dess resultat. Som sektionschef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Tillsammans med gruppcheferna i din ledningsgrupp ansvarar du för att PKC Norrtäljes verksamhet bedrivs med hög kvalitet, god service och utvecklas med hjälp av medarbetarnas drivkrafter. 

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer

Vi söker nu en sektionschef, med stort intresse för ledarskap och utvecklingsarbete, där du månar om att fortsätta vårt arbete med utvecklingen av en attraktiv arbetsplats. Vi söker dig som trivs i en dynamisk miljö med många kontaktytor. Du är lösningsfokuserat, strukturerad och har förmåga att prioritera samt att ta tillvara på dina medarbetares kompetens.

Detta är en möjlighet för dig som har: 

  • polisexamen och/eller annan för funktionen relevant examen
  • minst två års erfarenhet av att driva och leda tillsammans med andra chefer i en större, komplex organisation (formellt ledarskap på direkt nivå)
  • minst två års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • erfarenhet av att framgångsrikt leda och driva förändrings- och utvecklingsarbete
  • ingått i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
  • erfarenhet av verksamhetsområdet

 Det är meriterande om du har: 

  • erfarenhet av utredningsverksamhet
  • erfarenhet av liknande ansvarsområde i en komplex verksamhet (t ex callcenter eller kundservice)
  • minst sex månaders erfarenhet av att driva och leda genom andra chefer eller arbetsledare (formellt ledarskap-chef över chefer)
  • erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen
  • erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
  • chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå eller likvärdig som arbetsgivaren bedömer relevant.

Det är viktigt för oss att du som söker står för ett ledarskap där du med energi, drivkraft och förmåga till likabehandling är ett föredöme för dina medarbetare. Du ser till medborgarnyttan och sätter alltid polisens övergripande uppdrag främst. När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor: 

  • Analys och helhetssyn
  • Mål och resultat
  • Utveckling och förändring
  • Social säkerhet
  • Muntlig och skriftlig kommunikation
  • Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som en del i urvalsprocessen kommer tester att användas.

Kontaktpersoner

Information om uppdraget lämnas av Enhetschef Marcus Marsten, telefon 010-56 310 01, e-post marcus.marsten@polisen.se eller samordnande sektionschef Ingela Ander, telefon 0722-143750, e-post ingela.ander@polisen.se. 

Information om rekryteringsprocessen lämnas av HR-konsult Maria Uebel, telefon 073 803 48 76, e-post maria.uebel@polisen.se.

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Seko Polisen, Saco-S, ST nås via Polismyndighetens växel 114 14.

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
  • Placering i Norrtälje

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering  och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 3 oktober 2022 via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A518.276/2022 i mailets ärendemening.
I din ansökan vill vi att du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult. 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Polismyndigheten

Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan senast den 3 oktober!

Sök jobbet

Ansök via e-post