Handläggare med inriktning på komponentunderhåll och ekonomi vid Polisflygets CAMO-grupp

Vi söker nu en handläggare till vår CAMO-grupp på Polisflyget vid Nationella operativa avdelningen

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Solna

Län

Stockholms län

Utlyst

18 januari 2023

Ansök senast

02 februari 2023

Referensnummer

A030.501/2023

Arbetsplatsbeskrivning

Nationella operativa avdelningens uppgifter och ansvar har bäring på nationell och internationell kommunikation och samordning, nationell och internationell underrättelseverksamhet, utredning av föreskrivna brottstyper eller sällan förekommande brott samt biträde till regionerna. Avdelningen består av åtta organisatoriska enheter; en operativ enhet, en utredningsenhet, en underrättelseenhet, en internationell enhet, en beredningsenhet, en kontaktenhet, ett kansli samt ekobrottskansliet.

Operativa enheten vid nationella operativa avdelningen ska dygnet runt, i samverkan med internationella enheten, ansvara för nationell och internationell operativ kommunikation och samordning så att Polismyndighetens resurser används effektivt. Vidare ska enheten biträda polisregionerna vid internationell rättslig hjälp samt upprätthålla nationell krisberedskap.

Operativa enheten ansvarar även för den verksamhet som bedrivs dygnet runt vid nuvarande rikskommunikationscentral. Denna verksamhet ska samordnas med verksamheten vid den internationella kontaktpunkten single point of operational contact som placeras vid internationella enheten.

Nationella insatsstyrkan, polisflyget och nationella bombskyddet ska finnas vid enheten. Inom enheten ska även de uppgifter som bedrivs vid den nuvarande centrala gränskontrollsenheten ingå.

Polisflyget bedriver polisverksamhet i luften med helikoptrar, UAS samt system för skydd mot drönare.

Vår operativa verksamhet med helikopter bedrivs på fem baseringar fördelade över Sveriges yta. Stockholm, Göteborg, Malmö, Östersund och Boden. Uppdragen domineras av brottsbekämpning och livräddande uppdrag och utförs med nio helikoptrar av typen Bell 429.

Polisflyget har ett eget Del-CAMO tillstånd samt en flygskola.

Underhållet av helikoptrar är upphandlat

Arbetsbeskrivning

Polisflyget söker erfaren personal till sin organisation för kontroll av den fortsatta luftvärdigheten (CAMO). Tjänsten innebär att du inom Polisflygets CAMO huvudsakligen kommer att arbeta med uppgifter för att säkerställa den fortsatta luftvärdigheten för Polisflygets helikoptrar. Du rapporterar direkt till Teknisk chef.

I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:

·         registrering och uppföljning av komponenter
·         uppföljning av komponenter på underhåll
·         inspektion och bedömning av utbytta komponenter
·         skapa arbetsorder
·         avtalsuppföljning
·         skanning och arkivering
·         delta i utveckling av underhållsprogram
·         granskning av AD och SB
·         teknisk och ekonomisk detaljgranskning av leverantörsofferter och
          fakturor
·         framtagande av budgetunderlag för underhållskostnader
·         analys av operativa konsekvenser avseende olika
          komponentunderhållsalternativ
·         förvaltning av tillförlitlighetsprogram
·         hålla mindre utbildningar för Polisflygets personal

Resor inom och utanför Sverige kan förekomma.

Kvalifikationer

 Vi söker dig som har:

·         arbetat med fortsatt luftvärdighet i minst 5 år, varav minst två år med
          kontroll av fortsatt luftvärdighet
·         kunskaper inom relevanta regelverk såsom Del-M, Del-CAMO och Del-
          145
·         utbildning motsvarande ett EASA Del-66 AML för kategori B1 eller
           lygingenjörsexamen eller motsvarande
·         svenskt körkort med lägst B-behörighet
·         förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift både på svenska och på
          engelska (även flygteknisk engelska)
·         mycket god datorvana
·         goda kunskaper om databaserade planerings- och uppföljningssystem
          för fortsatt luftvärdighet. 

Vi ser det även meriterande om du har:

·         kunskap om Polisflygets verksamhet
·         erfarenhet av planerings- och uppföljningssystemet Gannet.
·         erfarenhet av arbete i CAMO
·         kunskap om helikoptertyperna Bell 429 och Bell 206.

Personliga egenskaper

Arbetsuppgifterna ställer höga krav på noggrannhet, självständighet och förmåga att ta egna initiativ. Intresse av att utveckla kunskaper i yrkesrollen. I ditt arbete är du flexibel och försöker se lösningar på problem. Då en stor del av arbetet präglas av samarbete och kontakter både internt och externt krävs även att du har en mycket god samarbetsförmåga och känsla för service.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef Per Sjökvist, tfn 010-56 416 11.

Har du frågor gällande rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult Calle Runfors, 0730- 798 458

Fackliga företrädare

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Lawen Dehghani, SACO tfn: 010-563 85 79
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 073-249 04 22

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Polisflygets lokaler i Solna
Arbetstid: Veckoplanerad 40h/v
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare 

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 02 feb 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A030.501/2023 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. För anställningen krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Sök jobbet

Ansök via e-post