Teknisk produktspecialist till Polismyndighetens e-tjänster

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en teknisk produktspecialist som vill vara med och förbättra polisens digitala möte med medborgarna!

Organisation

IT-avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

11 januari 2023

Ansök senast

25 januari 2023

Referensnummer

A645.883/2022

Arbetsplatsbeskrivning

På Polismyndigheten arbetar ca 35 500 medarbetare och vår IT-avdelning består av ca 1 000 medarbetare som ansvarar för all IT som används i hela myndigheten. Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och har en möjlighet att göra skillnad på riktigt!
IT-avdelningen är helt avgörande för att Polisen ska klara sitt uppdrag nu och i framtiden. Du kommer att få arbeta med leveranser som bidrar till att motverka brott, ge bättre service samt göra Polisen mer tillgänglig.

Som produktspecialist i gruppen e-tjänster kommer du att arbeta tillsammans med uppdragsledare, systemutvecklare, kravanalytiker/UX-designers för produkter inom e-tjänsteområdet som används av hundratusentals användare. Du kommer att ingå i ett agilt team med mycket kontakter både inom och utanför polisen.

Vi söker nu en driven produktspecialist - vi välkomnar ansökningar från både juniora och seniora profiler!

Arbetsbeskrivning

Som produktspecialist och expert på våra produkter stöttar och vägleder du verksamheten kring deras frågor och behov, samt stöttar produktägaren i alla frågor kopplat till vidareutveckling, livscykelhantering och felsökning vid driftproblem.

Du kommer att arbeta med både egenutvecklade produkter och upphandlade standardprodukter inom e-tjänsteområdet. För upphandlade produkter samarbetar du med leverantörer och deltar, tillsammans med produktägare och uppgradsledare, i leverantörsmöten kring de underhålls-, förbättrings- och vidareutvecklingsåtgärder som är nödvändiga i och för produkten. Att genomföra tester och säkerställa att leveranser från underleverantörer uppfyller våra krav är en viktig del av ditt uppdrag.

Som produktspecialist förväntas du:

  • Agera som rådgivare och expert i tekniska frågor till produktägare och uppdragsledare
  • Vara drivande i kontakten med de intressenter som behövs för att lyckas med våra leveranser, t.ex. polisens driftorganisation
  • Hålla kontakt med leverantörer angående produkterna ur ett tekniskt perspektiv
  • Ge tekniskt stöd kring produkterna vid utveckling av nya e-tjänster
  • Verifiera att upphandlade produkter tekniskt fungerar i polisens driftmiljö
  • Genomföra konfiguration av system

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Relevant högskoleutbildning inom IT eller motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
  • Aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av drift och underhåll av system i windowsmiljö
  • God teknisk förståelse med kunskap om både hård- och mjukvara
  • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter som Polismyndigheten bedömer som relevant
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift 

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet av systemintegrationer
  • Erfarenhet av samarbete med externa leverantörer
  • Erfarenhet av agila arbetsmetoder 

Personliga egenskaper 

För oss är det viktigt att du är tekniskt intresserad och trivs en miljö där du har många kontaktytor. För att lyckas bra i rollen som produktspecialist behöver du ha ett stort eget driv och en god kommunikationsförmåga. Vi söker dig som är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Du har ett serviceinriktat förhållningssätt, gillar problemlösning och trivs med att arbeta tillsammans med andra.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. 

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Ewa Bårman, 010–563 74 10, ewa.barman@polisen.se.

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Merima Hadzimesic, 076-132 17 84, merima.hadzimesic@polisen.se.

Fackliga företrädare

Saco-S, polisens växel 114 14
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27

Övrig information

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 25 januari 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A645.883/2022 i mailets ärendemening. 

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A645.883/2022
via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75  STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. 

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning 

Varmt välkommen med din ansökan!