Handläggare till Nationella gränspolissektionen, Noa

Organisation

Nationella operativa avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

11 maj 2023

Ansök senast

31 maj 2023

Referensnummer

A274.971/2023

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vårt team på nationella gränspolissektionen, nationella operativa avdelningen söker vi nu flertalet handläggare som är prestigelösa, lösningsorienterade och har en god samarbetsförmåga.

Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu handläggare till Nationella gränspolissektionen, Nationella operativa avdelningen (Noa) i Stockholm.

Nationella gränspolissektionen på Noa har processansvar för gränspolisverksamheten och ansvarar för att samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och samordnar Sveriges deltagande i byråns gränskontroll- och gemensamma återvändandeoperationer.

Vid sektionen finns även bland annat den Nationella Samordningscentralen för gränsövervakningssystemet Eurosur, polisens ambassadsamordning och U-boken som registrerar återreseförbud. Utöver detta har sektionen inrättat en verksamhet för flygpassageraranalys med syfte att analysera, bevaka och behandla information till behöriga svenska myndigheter, länder och Europol i syfte att bekämpa terrorism eller allvarlig brottslighet.

Sektionen söker nu flertalet handläggare; främst till sektionens verkställighetskluster där man bland annat ansvarar för att anskaffa resehandlingar till personer som ska av- eller utvisas samt planera och samordna gemensamma återsändandeoperationer tillsammans med andra EU-länder.

Vi söker även handläggare till sektionens strategiska kluster där man ansvarar för metod och processledning inom gränspolisverksamhetens delprocesser, uppföljning och utvärdering.

Att jobba på sektionen innefattar ett nära samarbete med polisregionerna och med externa samarbetspartners som tex Regeringskansliet, Migrationsverket, Kriminalvården och Frontex.

Resor såväl inrikes som utrikes kan förekomma.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Relevant akademisk utbildning alternativt polisexamen eller annan utbildning och/eller aktuell arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Flerårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Mycket god förmåga till muntlig och skriftlig framställning, såväl på svenska som på engelska
  • God förmåga att hantera och bearbeta information
  • B-körkort
  • Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:

  • Tidigare erfarenhet av att ha arbetat i statlig verksamhet eller offentlig förvaltning
  • Erfarenhet av samordning och samarbete med olika verksamhetsdelar och andra myndigheter
  • Erfarenhet från arbete med återvändande, gärna operativt
  • Erfarenhet av att tillämpa utlänningslagstiftning eller erfarenhet av handläggning av utlänningsärenden
  • Erfarenhet av utvecklingsuppdrag 

Personliga egenskaper
Som person gör du kloka avvägningar och prioriteringar. Du kan väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar gott omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du behöver också vara flexibel och självgående genom att ta ansvar för dina uppgifter, strukturera ditt angreppssätt och driver processerna vidare. Du har även en god samarbetsförmåga där du löser frågor på ett konstruktivt sätt.

Vi ställer krav på att du har hög integritet och sekretessmedvetenhet.

I denna rekrytering kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig handläggare:
Jeanette Hoffman, tfn 076-139 09 46, e-post: jeanette.hoffman@polisen.se

Fackliga företrädare

Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Lawen Dehghani, fackförbundet SACO tfn: 010-563 85 79
Johan Gertz, fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92
Karna Tillheden, fackförbundet SEKO, tfn 073-249 04 22

Övrig information

Anställningsform: flertalet tjänster är tillsvidareanställningar med sex månaders provanställning.
Ett fåtal tjänster är vikariat på 12 månader med möjlighet till förlängning, max 24 månader.

Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid tillämpas
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare

 I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

 Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och via e-post till jobb.noa@polisen.se senast den 31 maj 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A274.971/2023 i mailets ärendemening.

 Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 Stockholm.

 Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

 Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

 Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande

 Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

 Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

 Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post