UX-designer/Kravanalytiker till E-tjänster
Är du redo för en större uppgift? Som UX-designer/kravanalytiker hos E-tjänster samarbetar du med experter från olika delar av verksamheten för att utveckla system som bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
It-avdelningen
KommunGöteborg, Norrköping
LänÖstergötlands län, Västra Götalands län
Utlyst23 maj 2023
Ansök senast12 juni 2023
ReferensnummerA289.499/2023
Arbetsplatsbeskrivning
På Polismyndigheten arbetar 35 500 medarbetare varav IT-avdelningen består av ca 1 000 anställda som ansvarar för all IT som tillhandahålls av myndigheten. Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och har en möjlighet att göra skillnad på riktigt!
Våra kontor är belägna i centrala Göteborg och Norrköping och det finns för närvarande möjlighet att arbeta hemifrån två dagar i veckan. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Utöver friskvårdsbidrag arbetar Polismyndigheten även aktivt med att skapa goda förutsättningar för att utöva friskvård, där du får fri tillgång till utrymmen för träning och återhämtning. Varje vecka har du även möjlighet att träna en timme under arbetstid.
Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Vi står inför en spännande och händelserik tid med mycket nyutveckling. Som UX-designer/kravanalytiker hos oss kommer du ingå i ett tvärfunktionellt team som tillsammans utvecklar och förvaltar Polismyndighetens alla e-tjänster. Vi arbetar enligt agila principer där vi hjälps åt att leverera tillgängliga, högkvalitativa lösningar. Det innebär att du kommer få hjälpa till med varierande uppgifter som behövs för att lyckas med våra leveranser.
Du kommer bland annat att tillsammans med verksamheten samla in och analysera olika intressenters behov samt ta fram och kommunicera lösningsförslag. Våra användare finns både internt inom polisen och externt. Du kommer till stor del att samordna och strukturera arbetet i de olika utvecklingsuppdragen du arbetar med. Resor inom Sverige förekommer i tjänsten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som:
- Har relevant akademisk examen eller motsvarande relevant erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
- Minst ett års arbetslivserfarenhet inom UX och användarcentrerad design
- Har tidigare erfarenhet av att kommunicera och samordna behov mellan olika intressenter
- Har tidigare erfarenhet av att ta fram prototyper och genomföra användningstester
- Har kunskap och erfarenhet av tillgänglighetsarbete
- Behärskar svenska mycket väl, både i tal och skrift
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du även har:
- Har kunskap och erfarenhet av att dokumentera krav
- Har kunskap om WCAG
- Har erfarenhet av webbutveckling
- Har erfarenhet av agila metoder
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har känsla för design och en kreativ förmåga att utforma enkla och tydliga lösningar. Du har öga för detaljer och kan omsätta verksamhetsbehov till utvecklingsbara krav. Du behöver ha en analytisk förmåga, vara ansvarstagande och trivas med att arbeta både individuellt och i team, för att kontinuerligt leverera så bra lösningar som möjligt. Du har lätt för att samarbeta, är kommunikativ och tycker om att hantera många kontaktytor.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Lovisa Jäberg, lovisa.jaberg@polisen.se, 073-069 76 03
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
SACO, Lawen Dehghani, 010-563 85 79
SEKO Polisen, Karna Tillheden, 073- 249 04 22
ST, Pär Renberg, 072-246 52 37
Övrig information
I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg eller Norrköping
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Kravanalytiker, It-avdelningen, E-tjänster
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 juni 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A289.499/2023 i mailets ärendemening samt gärna specificera vilken ort du söker till.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
#LI-Hybrid