Verksamhetscontroller till Nationellt forensiskt centrum
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du att få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Nationellt forensiskt centrum
KommunLinköping
LänÖstergötlands län
Utlyst17 maj 2023
Ansök senast31 maj 2023
ReferensnummerA271.436/2023
Arbetsplatsbeskrivning
Nationellt forensiskt centrum, NFC är en nationell avdelning inom Polismyndigheten. I nära samverkan med utredningsverksamheten leder, utvecklar och bedriver forensisk verksamhet för en framgångsrik brottsbekämpning. Vi verkar inom områdena informationsteknik, biologiska spår, kemi och teknik samt droganalys. Vi ansvarar för hela den forensiska processen inom polisen, från kriminaltekniska platsundersökningar, laborativ verksamhet och IT-forensik till forensiska expertutlåtanden i brottmål. I uppdraget ingår också att bedriva strategisk forskning och utveckling för att framtidssäkra polisens forensiska förmåga. Det gör vi i nära samarbete med såväl Nationella operativa avdelningen, och polisregionerna, som med externa samarbetspartners både i Sverige och utomlands. Vi agerar också expertstöd och bedriver utbildning. Idag är vi drygt 700 medarbetare på totalt tolv driftställen, från Umeå i norr till Malmö i söder. Vårt största laboratorium och vårt avdelningskansli finns i Linköping.
Avdelningskansliet på NFC ansvarar för planering och uppföljning av verksamheten på NFC och har samordningsansvar för avdelningsövergripande frågor som krisberedskap, lokaler, inköp, materialhantering och registratur. Vi är ett femtiotal medarbetare, organiserade i fem grupper, främst placerade i Linköping.
Vi söker nu en verksamhetscontroller till den grupp som bland annat ansvarar för områdena verksamhetsstyrning och analys, samt struktur och system för uppföljning.
Arbetsbeskrivning
I rollen som verksamhetscontroller kommer du att växla mellan ett strategiskt och ett operativt perspektiv i frågor gällande verksamhetsstyrning och analys. Genom analyser kommer du att bidra till att fördjupa förståelsen för hur verksamhetens operativa resultat utvecklas. Arbetsuppgifterna avser bland annat att bearbeta med såväl kvantitativ som kvalitativ data, analysera måluppfyllelse och effekt, sammanställa och presentera resultat för olika mottagare inom och utom NFC. Därutöver kommer du att kravställa på statistiska analysverktyg, svara ut på statistikförfrågningar inom området samt i viss utsträckning delta som resursperson i uppdrag och projekt.
Arbetsuppgifterna kommer innebära både ett självständigt och ett teambaserat upplägg med fokus på planering, uppföljning, samordning och kvalitetssäkring. Tjänsten innebär ett nära samarbete med olika delar av NFC samt med andra delar av Polismyndigheten.
NFC har ett stort utvecklingsfokus framåt och du behöver därför ha såväl vilja som förmåga att driva förändrings- och utvecklingsarbete.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Akademisk examen inom statistik, ekonomi, samhällsvetenskap eller motsvarande utbildning i kombination med erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant.
- Minst två års erfarenhet av självständigt arbete med resultatuppföljning samt uppgifter som krävt analys av data, planering och uppföljning.
- Erfarenhet av strategisk analys och uppföljning samt omsättning av detta i periodiska rapporter (verksamhet, nyckeltal, mål).
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
- Planering och uppföljning eller utredningsarbete inom offentlig sektor.
- Verksamhetsutveckling i offentlig sektor.
- Arbete med visualisering av data och statistiska analysverktyg exempelvis Qlick eller motsvarande.
- Goda färdigheter i Microsoft Excel.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är strategiskt tänkande, analytisk och tar egna initiativ för att driva utvecklingsarbete framåt. Du arbetar självständigt och har god förmåga att strukturera ditt arbete. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du har en god kommunikativ förmåga och samarbetar med andra på ett bra sätt för att nå gemensamma mål. För att bli framgångsrik i rollen som verksamhetscontroller ser du helheter, tar hänsyn till det större perspektivet och agerar professionellt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Vid frågor om tjänsten kontakta rekryterande chef Cosette Malatios, cosette.malatios@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig Hr-konsult Anna Sevenheim, 073-089 90 28
Fackliga företrädare
Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-56 38710
Fackförbundet ST Therese Croner, tfn 010-567 64 44
SEKO Polisen Karna Tillheden, tfn 0732490422
SACO Justus Läsker, tfn 010 562 8179
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Linköping, NFC, Aveldningskansliet, Kansligrupp 1.
Arbetstid: Flextid.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Handläggare.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.ost@polisen.se senast den A271.436/2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr A271.436/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se