Sök
Stäng Meny

Kravanalytiker IT-avdelningen, Stockholm

Organisation

It-avdelningen

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

02 februari 2024

Ansök senast

01 mars 2024

Referensnummer

A060.462/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till gruppen Internationell Samordning och Samverkanssystem söker vi nu en kravanalytiker som är kreativ, analytisk och trivs med att arbeta med andra. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

På Polismyndigheten arbetar cirka 37 000 medarbetare varav IT-avdelningen består av drygt 1 300 anställda som ansvarar för all IT som tillhandahålls av myndigheten. Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och har en möjlighet att göra skillnad på riktigt! Vi sitter centralt i moderna lokaler på Kungsholmen på promenadavstånd från Centralen. Dessutom finns möjligheten att i viss utsträckning arbeta på distans.

Arbetsbeskrivning

Vår uppgift på gruppen Internationell Samordning och Samverkanssystem är att ta ett helhetsansvar för nyutveckling, förvaltning och stöd av digitala verktyg och applikationer inom vårt område. Detta för att säkerställa att polisens internationella samarbeten har bästa tänkbara IT-stöd i sitt arbete med att förebygga, hantera och förhindra grov organiserad brottslig verksamhet med internationell koppling.

Vi står inför en spännande och händelserik tid med mycket nyutveckling. Som Kravanalytiker hos oss arbetar du i en agil miljö där arbetsklimatet genomsyras av högt engagemang och driv. Du kommer att bidra genom att medverka i såväl nyutveckling som förvaltning där du översätter verksamhetsbehov till tillämpbara systemlösningar och utvecklingsbara krav. Det innebär att du kommer arbeta med varierande uppgifter som behövs för att lyckas med våra leveranser. Du arbetar med analys, kartläggning och dokumentation av verksamhetens behov samt leder och samordnar framtagning av krav, både funktionella och icke-funktionella.

Arbetet sker i samverkan med verksamheten vilket inkluderar verksamhetsbesök och workshops.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Relevant eftergymnasial utbildning inom IT eller motsvarande förvärvad arbetslivserfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
  • Arbetslivserfarenhet av att leda kravarbete och processkartläggningar i en komplex miljö med många olika kravställare
  • Erfarenhet av arbete med agil metodik

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Kunskap och erfarenhet inom UI/UX
  • Aktuell erfarenhet av att leda krav-workshopar
  • Arbetat med verksamhetsutveckling inom de senaste 2 åren
  • Arbetat som webb- eller systemutvecklare
  • God erfarenhet av användarbarhet och modelleringsteknik
  • Erfarenhet av att skriva user-stories och acceptanskriterier
  • Vana att planera och genomföra användarcentrerad behovsinsamling samt att visualisera design via digitala, interaktiva prototyper
  • Kunskap och intresse för att ta fram samt designa användargränssnitt (UI)

Personliga egenskaper:

Du behöver ha en analytisk förmåga, vara ansvarstagande och ha ett starkt driv tillsammans med ett kreativt tänkande. Du vill hela tiden arbeta för att vi tillsammans kontinuerligt levererar så bra lösningar som möjligt. Du är en anpassningsbar lagspelare som har lätt för att samarbeta, du är även kommunikativ och kan hantera många kontaktytor.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryterande chef: tfn 010-56 37 497

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel tfn: 114 14

Övrig information

I denna rekrytering görs löpande urval.

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen

Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Analytiker

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 1 mars 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A060.462/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Utöver friskvårdsbidrag arbetar Polismyndigheten även aktivt med att skapa goda förutsättningar för att utöva friskvård, där du får fri tillgång till utrymmen för träning och återhämtning. Varje vecka har du även möjlighet att träna en timme under arbetstid.

Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!