Sök
Stäng Meny

Uppdragsledare, IT-avdelningen, Norrköping

Organisation

It-avdelningen

Kommun

Norrköping

Län

Östergötlands län

Utlyst

07 februari 2024

Ansök senast

08 mars 2024

Referensnummer

A072.054/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till gruppen Efterlysningssystem söker Polismyndigheten nu en uppdragsledare. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få nya erfarenheter, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. IT-avdelningen består för närvarande av 1100 anställda som ansvarar för all IT som används av myndighetens 37 000 anställda. Vårt kontor är beläget i vackra lokaler i centrala Norrköping. För närvarande finns det möjlighet att arbeta hemifrån två dagar i veckan.

Denna uppdragsledartjänst ligger inom gruppen Efterlysningssystem. Vi ansvarar för de produkter som Polisen dagligen använder när det gäller efterlysningar för att bekämpa grov brottslighet. Bland annat handlar det om en gemensam europeisk IT-lösning för att dela information om internationellt efterlysta personer, fordon, pass mm, en tjänst som används av alla poliser i yttre såväl som inre tjänst.

Arbetsbeskrivning

I din roll som uppdragsledare kommer du tillsammans med utvecklingsteamet att driva utvecklingen av förmågor i de produkter som ägs av teamet. Du kommer att leda teamet genom att sätta upp långsiktiga och kortsiktiga mål, följa upp leveranser och arbeta med att snabbt kunna ändra riktning om prioriteringen ändras. De förmågor vi levererar kommer utvecklas över tid och ditt ansvar är att leda det arbetet, från ax till limpa, tillsammans med bland andra kravanalytiker, teknisk produktspecialist och representanter från verksamheten. Tillsammans med teamet kommer du också att utveckla processer och arbetssätt som passar just er. Vi arbetar enligt moderna agila principer och utvecklingsteamen har stort mandat att påverka och bestämma över hur man väljer att utföra sitt arbete.

Som uppdragsledare kommer du att:

  • Ansvara för att teamet genomför små och kontinuerliga leveranser med rätt kvalitet
  • Tillsammans med kravanalytikern stå i behovsdialog med verksamheten
  • Genomföra workshops och leda möten
  • Agera rådgivare och expert gentemot verksamheten
  • Koordinera och samordna arbetet mellan olika grupper på IT-avdelningen och i den övriga verksamheten
  • Driva arbetet med löpande förbättring och utveckling av rutiner
  • Stödja verksamheten med kunskap, utbildning och rutiner för användandet av de inom området relevanta systemen
  • Stödja produktägaren i de strategiska frågorna kring produktens utveckling
  • Säkerställa att teamet fokuserar på nytta och effekter samt att alla i teamet vet vad vi ska åstadkomma

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Treårig högskoleutbildning inom för tjänsten relevant område, alternativt motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig.
  • Minst två års relevant och aktuell erfarenhet av att leda, samordna och strukturera utveckling inom IT, som produktägare, uppdragsledare, testledare eller projektledare
  • God teknisk förståelse inom mjukvaruutveckling eller IT-infrastruktur
  • Arbetat några år med agil metodik i utvecklingsteam
  • Goda kunskaper att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Det är meriterande om du även har:

  • Erfarenhet från att arbeta i myndighet
  • Erfarenhet av att arbeta med offentlig upphandling
  • Djup förståelse för agilt arbete med betoning på iterativ utveckling, kontinuerlig feedback och beslutsfattande baserat på data och värde
  • Erfarenhet av arbete med Jira och Confluence eller liknande
  • Erfarenhet av att strukturera och dokumentera verksamhetens IT behov

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som vill leverera nytta till vår verksamhet. Du förstår vikten av att alla i teamet vet vilka problem vi ska lösa och du hjälper teamet att snabbt och ofta leverera värde ut till våra användare. Du är strukturerad och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Du kommer ha många kontaktytor inom både IT men även i verksamheten.

För att lyckas i rollen behöver du vara kommunikativ och bra på att samarbeta. Du behöver vara anpassningsbar och beredd på att anpassa dig efter nya teknologier och trender.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten och internt på IT-avdelningen.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget eller rekryteringsprocessen är du välkommen att ta kontakt via, tfn 010-566 69 07

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel tfn: 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via: st.region-ost@polisen.se

Övrig information

I denna rekrytering görs löpande urval.

Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader

Arbetsort: Norrköping

Arbetstid: Heltid, förtroendearbetstid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Uppdragsledare

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 8 mars 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A072.054/2024 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Utöver friskvårdsbidrag arbetar Polismyndigheten även aktivt med att skapa goda förutsättningar för att utöva friskvård, där du får fri tillgång till utrymmen för träning och återhämtning. Varje vecka har du även möjlighet att träna en timme under arbetstid.

Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

#LI-Hybrid

Sök jobbet

Ansök via e-post