Sök
Stäng Meny

Polismyndigheten söker förvaltningschef

Organisation

Rikspolischefens kansli

Kommun

Stockholm

Län

Stockholms län

Utlyst

31 januari 2024

Ansök senast

11 mars 2024

Referensnummer

A062.111/2024

Arbetsplatsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner och ett antal nationella avdelningar. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmaste åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polismyndigheten ska bli betydligt fler medarbetare och har de senaste åren fått stora resurstillskott. Resurserna ska användas mer effektivt och administrationen ska förenklas. För att leda och styra det arbetet söker vi nu en förvaltningschef med övergripande ansvar för förvaltningsadministrativa frågor. Förvaltningschefen är chef för rikspolischefens kansli.

Rikspolischefens kansli

Rikspolischefens kansli ansvarar för stöd och strategisk rådgivning till rikspolischefen och den biträdande rikspolischefen. Kansliet ansvarar bland annat för samordning av de nationella avdelningarna i syfte att stärka myndighetens förmåga till strategisk styrning och ledning.  En av de första uppgifterna för förvaltningschefen blir att göra en översyn av och utveckla stödet till myndighetsledningen.

Arbetsbeskrivning

Uppdraget som förvaltningschef
Som förvaltningschef rapporterar du direkt till rikspolischefen samt ingår i Polismyndighetens strategiska ledningsgrupp där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens långsiktiga förändrings- och utvecklingsarbete.

En av de viktigaste uppgifterna för förvaltningschefen blir att säkerställa en mer effektiv styrning, användning och uppföljning av polisens resurser.  Arbetsuppgifterna innefattar ett ansvar för styrningen och samordningen av förvaltningsfrågor och myndighetsövergripande administrativa frågor. Du ska under rikspolischefen samordna, öka och effektivisera stödet till kärnverksamheten

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har förmåga att leda genom chefer. Du har förmåga att organisera och utveckla verksamheter och att kunna hantera komplexa frågor. Du förutsätts kunna samarbeta väl med andra och har mycket god förmåga att representera Polismyndigheten i externa sammanhang och möten. Du är en mycket god kommunikatör och har stor personlig integritet. Du kan hantera hög arbetsbelastning.

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • flera års erfarenhet av att driva och leda i en komplex organisation genom och tillsammans med andra chefer
  • flera års erfarenhet av att, med goda resultat, ha arbetat mål- och resultatinriktat för såväl hela verksamhetsuppdraget som det egna ansvarsområdet
  • erfarenhet av att leda och driva stora och komplexa förändrings- och utvecklingsarbeten
  • ingått i ledningsgrupp på strategisk nivå
  • kunskap och förståelse för hur politiskt styrda organisationer fungerar
  • gedigen kunskap om statsförvaltningen samt kompetensfördelningen mellan regeringen och regeringens myndigheter
  • för funktionen relevant akademisk examen och/eller polisexamen
  • svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

  • gedigen erfarenhet av att ha arbetat i rättsväsendet
  • chefs- och ledarskapsutbildning för strategisk nivå

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

  • analys och helhetssyn
  • mål och resultat
  • utveckling och förändring
  • social säkerhet
  • muntlig och skriftlig kommunikation
  • skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/

Kontaktpersoner

Vid frågor kontakta Anna-Karin Gyllsdorff, HR-strateg, på telefon 010-563 89 65.

Parallellt med annonseringen har Jefferson Wells uppdrag att genomföra en process för Executive Search. Rekryteringskonsult Rutger Carlheim-Gyllenskiöld 070-377 53 52 eller Anna Arborelius 072-537 50 11 svarar på dina frågor.

Fackliga företrädare

Polisförbundet, Peter Sjögren, tfn 076 145 7590

Saco-S, Anna Owens, tfn 076-767 44 70,

ST, Pär Renberg, tfn 0738-10 90 18

SEKO, Karna Tillheden, tfn 0732-490 422

Övrig information

Anställning

  • Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
  • Placering i Stockholm

Säkerhetsklassning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Ansökan

Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 11 mars 2024 via e-post till jobb.chef@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A062.111/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten

Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sök jobbet

Ansök via e-post